"Zie vaak productgedreven communicatie"

Juryvoorzitter Consumer Services Maartje Bersi in gesprek met juryvoorzitter Gijsbregt Vijn van de categorie Durables.

Kijk je in de Durables categorie, waarin de klantreis vaak langer duurt, anders naar criteria om de effectiviteit van een creatieve campagne te beoordelen? 
“Goede vraag. Ik moet eerlijk zeggen dat de klantreis vaak redelijk onderbelicht is in de ingestuurde cases. Vaak gaat het echt om de campagnes en merk uitdagingen. Waarbij de rest van de touchpoints wel genoemd worden maar veel minder worden toegelicht. Persoonlijk denk ik dat daar nog een flinke kans ligt voor merken. Echt zorgen dat je de verhaallijn die je hebt gekozen ook echt door de gehele klantreis kan laten klinken en daarvan ook het belang te zien. De bijgevoegde argumentatie en onderzoek is (en dat is natuurlijk goed) veelal gericht op de consumer insight voor de doelgroep en de media insights.  En dus minder de insights hoe de doelgroep de interacties heeft ervaren op de key touchpoints en wat daarin de rol en bijdrage van is geweest in de uiteindelijke keuze. We gaan dit zeker weer meenemen dit jaar.”

Bij Lemon Scented Tea werken jullie met een ‘merknarratief’ wat je toepast in de gehele klant- en medewerkersreis. Heeft dit impact -en zo ja op welke manier- op jouw jurywerk bij Esprix? 
“Ik merk dat ik zelf heel erg kijk naar een narratief voor een merk dat echt flexibel is en lengte en breedte heeft. Dat het nieuwe gedachtegoed richting geeft aan de advertising en marketing maar dat er ook een vertaalslag van te maken is naar productinnovatie, social currency, PR content, design, CX en medewerkers gedrag. De meeste cases worden sterk afgebakend waardoor je vaak jureert op een kleiner gebied dan de totale uitdaging van het merk en dus ook de klantreis. Dat is ook goed want de meeste cases zijn ook gericht op een deel uitdaging. En cases worden vaak minder sterk als de inzender probeert er alles bij te halen dat eigenlijk geen directe koppeling heeft met het ingestuurde werk. Overigens wil ik iedereen oproepen om echt de case te jureren en niet hoe een merk in zijn totaliteit de zaken aanpakt. Dat is soms verleidelijk want de meeste mensen in de jury weten vaak meer dan de case vertelt ðŸ˜€. Dat zal ook dit jaar weer een rijke discussie opleveren, hoop ik.”



Met uitzondering van het zilver voor Stoov in 2023, lijkt Durables de afgelopen jaren vooral het domein van automotive te zijn. Hoe komt dit volgens jou, en welke merken zou je dit jaar graag meer willen zien in jouw categorie?
“Ja dat heb je goed gezien! Het zijn vaak automerken. Waarin we ook altijd te maken hebben met het spel tussen de internationale campagnes en de Nederlandse vertaling daarvan. Dat is soms echt puzzelen welk effect de internationale campagne heeft gehad en welk effect de Nederlandse activiteiten hebben. Als antwoord op je vraag; Er is simpelweg heel veel auto-advertising. En het marketingbudget van een automerk is vaak hoger dan dat van een ander 'durable' product. Maarrrr....We zouden het als jury heel leuk vinden als er naast de mooie auto campagnes ook meer andere 'durable' merken zouden insturen, zoals horloges, fietsen, slimme thermostaten, koptelefoons, laptops, smart home apparaten etc. Vanwege mijn juryrol kijk ik door het jaar heen ook om me heen naar 'verrassend durable' werk maar zie vaak productgedreven communicatie. Het lijkt erop dat de waarde en liefde die in het product zit de behoefte van merken om er een verrassende merkwereld omheen te zetten en daar creatief in te investeren niet zo groot is. De horlogemarkt is hier een prachtig voorbeeld van. Kijk maar eens naar horlogecampagnes die eigenlijk allemaal op elkaar lijken. Daar zitten dus nog grote kansen voor jaloersmakend werk en effect.”  

Motilayo Williams over haar favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Het moet iets teweegbrengen dat beklijft."
“Met creatieve courage business resultaten behalen”
Deadline verlengd!
"We zoeken naar een geïntegreerde aanpak"
"Iedere behaalde Esprix is echt een topprestatie."
"Creativiteit is zoveel méér dan dat ene campagne idee!"
"We moeten het geduld en het lef belonen"
We zijn weer open!
Annette gaat op zoek naar onontdekte parels
Menheere eind-juryvoorzitter & Van de Ridder in bestuur
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right