David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
Nog niet zo lang geleden zat je bij een awardshow en kende je al het werk.
Je had het al gezien op tv of OOH, gehoord op radio of meegemaakt ergens op de socials of in real life. De campagnes die boven kwamen drijven gedurende een jaar zag je terug op een met champagne en zenuwen doordrenkte avond.
Dat is nu niet meer aan de hand. De hoeveelheid kanalen en mogelijkheden zijn zo eindeloos dat je als professioneel consument grote kans hebt briljante dingen te hebben gemist. Zie daar meteen het nut van Awardshows: om je te laten zien wat je nog niet wist. En je er op te wijzen dat er veel meer mogelijk is dan wat je dacht.
Een goeie awardshow, zoals de Esprix, heeft daarom juist nu een belangrijke functie: niet alleen het vieren van creativiteit en effectiviteit, maar het openzetten van je denkraam als professional. Als het goed is inspireert het je om met nog originelere oplossingen te komen voor moderne marketing uitdagingen.
De kracht van een heel simpel idee. De blauwe band van Swapp fiets is natuurlijk een even simpel als briljant idee. Sterker nog, ik zag ze ooit eerder in de stad dan dat ik het merk kende. Die blauwe band is bedacht door één van de oprichters om zo van alledaagse stadsfietsen een Swapfiets te maken. Zo kan de gebruiker zijn of haar swapfiets makkelijk terug vinden, en geeft daarmee meteen een signaal af naar anderen; Ik ben slim, want ik fiets met de blauwe band.
Maar goed, dat was niet bedacht door een bureau, maar door de (toen nog) start up zelf. Als zo’n merk bij je aanklopt als bureau heb je eigenlijk maar één opdracht: De blauwe band is bekend. Laten we hem beroemd maken. En als dat lukt worden we misschien ook nog geliefd. En dat is gelukt. Door een ploeg van de Tour de France te laten fietsen met de bekende blauwe band werd hij beroemd. En ik denk ook geliefd. Well done dus.
En dat is precies waarom die awardshows zo belangrijk zijn; mij als professional te laten zien dat simpele ideeën een groot effect kunnen hebben. ook als je dus, zoals ik, de tour de france niet volgt.