4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"

De Esprix Awards 2022: Vanaf 4 januari geopend voor inschrijving. 
Net voor kerst hadden we het genoegen om een aantal vragen te mogen stellen aan Jacqueline Smit (voorzitter) en Jur Baart die samen het bestuur van de Esprix Awards vormen. Aan tafel schoof ook de juryvoorzitter Edward van de Ridder.
 
2021 was wederom een bijzonder jaar. Hoe heeft dit invloed op de Esprix Awards?
Jacqueline Smit: “Esprix staat altijd open voor de ontwikkelingen in de markt. Zo zien we commerciële bedrijven steeds vaker maatschappelijke initiatieven ontwikkelen. De categorie ‘Do Good’ is daarom opgesplitst tussen Business for Good voor de commerciële inzenders en Charity & Not for profit voor non-commerciële inzenders.” 
 
Daarnaast is er een geheel nieuwe categorie: Business Concepts. 
In deze categorie is de Esprix met nadruk niet op zoek naar campagne-ideeën, maar naar innovatieve, creatieve concepten die het hart van de bedrijfsvoering raken. Dit kunnen nieuwe bedrijfsconcepten zijn, maar ook commerciële ideeën die zorgen voor groei, of andere innovatieve concepten op het gebied van organisatie, werkprocessen en klantervaring. De nadruk in deze categorie ligt – in tegenstelling tot de andere categorieën - voor 70% op de creativiteit. Effectiviteit telt voor 30% en kan niet alleen gaan om aantoonbaar resultaat, maar ook om een overtuigend uitgewerkte business case met duidelijke hypothesen of validatie van een prototype.
 
Jur Baart: “We kijken bij de Esprix altijd naar de beste campagnes van het jaar en die willen we in de spotlights zetten. Bij het bepalen wat het beste werk was in 2021, kijken we zowel naar creatie als resultaat. Dit zijn de 2 pijlers waarop al het werk wordt beoordeeld. Alleen bij de nieuwe categorie Business Concepts en ook de categorie Small Budget telt creativiteit zwaarder, omdat het resultaat voor die categorieën soms lastiger te meten is. Tot 15 februari kunnen bureaus en merken hun campagnes insturen. Na het jureren kunnen we de balans opmaken hoe marketingjaar 2021 was.” 
 
In de jury zelf is er een behoorlijke nieuwe aanwas
Edward van de Ridder: “Net zoals voorgaande jaren kijken we elk jaar naar de samenstelling van de jury. Het is belangrijk om te zorgen dat alle perspectieven in de jury vertegenwoordigd zijn. Dit jaar hebben we bij de selectie van de juryleden extra gelet op die diversiteit. Zodat we in de jurydiscussie de cases niet alleen bekijken vanuit het perspectief van adverteerders en reclamebureaus, maar ook vanuit media, mediabureaus, PR-bureaus en productiebureaus. Een goede combinatie van ervaren creatieven, strategen en adverteerders. 
Dit jaar hebben we ook twee nieuwe juryvoorzitters: Gerben Walt Meijer (Samsung) voor de categorie Business to Consumer en Sander de Bruijn voor de categorie Business to Business & Employee experience." 
 
Hoe gaan jullie om met Covid in 2022; jurering en uitreiking
Jur Baart: “De jurybriefing zal in Januari online plaatsvinden in kleine groepjes. De eerste juryronde is bij de Esprix Awards altijd online; daar worden de cijfers per case gegeven. En dan komen de jurydagen. Die staan gepland begin April. Als we op dat moment nog steeds niet bij elkaar kunnen komen, kunnen we ook deze ronde makkelijk online organiseren.” 
Jacqueline Smit: “De uitreiking zal 19 mei zijn. We hopen dat we dit weer live kunnen doen natuurlijk. Vorig jaar konden we net live! Precies tussen alle lockdowns in! Dat was een memorabel moment bij Felix Meritis voor de makers van het beste werk.” 

Voor nu hele fijne feestdagen en tot in 2022! 

 

"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right