Esprix-interview Roel Welsing
Roel Welsing, Hoofd Marketing van Triodos Bank, is juryvoorzitter van de categorie ‘Financials’ bij de Esprix. Hij is voor de vierde keer jurylid.
Wat is uw motivatie om zitting te nemen in de Esprix-jury?
‘Vier jaar geleden ben ik begonnen in een categorie die destijds relevant was maar nu tot mijn grote vreugde niet meer bestaat, “Social responsibility.” Inmiddels is maatschappelijke verantwoordelijkheid voor bedrijven zo vanzelfsprekend geworden dat er geen aparte categorie meer voor nodig is, een heel positieve ontwikkeling. Maar om op mijn motivatie terug te komen, de Esprix is een unieke prijs. Ik zie het als een ontwikkelingsaspect voor jezelf en je team om te benchmarken met andere inzenders. Het heeft een ontzettend positief effect op jezelf, je mensen en je organisatie.’
Is winnen belangrijk?
‘Tegen mijn kinderen zeg ik altijd dat meedoen belangrijker is, maar als je meedoet wil je natuurlijk ook winnen. Met de Triodos Bank hebben we vorig jaar een Zilveren Esprix gewonnen met onze campagne “Klein. Het nieuwe groot.”’
Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen in de marketingcommunicatie?
‘Wat ik erg waardeer is dat de pijlers strategie, creatie en resultaat allemaal in gelijke mate meewegen, inclusief het maatschappelijk resultaat, en dat zie je in de beraadslagingen van de jury’s ook terug. Bureaus en adverteerders oordelen samen over de kracht van een campagne. Dat levert een verdieping op die ontzettend leuk en leerzaam is. Je krijgt deels bevestiging van je eigen aanpak en deels leer je de keuzes van anderen begrijpen.’
Wat maakt de prijsuitreiking tot een uniek evenement?
‘Het is altijd op een bijzondere locatie, met een bijzonder gezelschap. Het evenement heeft een bepaalde klasse en het is altijd uitstekend verzorgd. Waar de black tie dan ook weer aan bijdraagt. Ik vind het knap dat je zoveel verschillende mensen bij elkaar weet te krijgen.’
Welke case (campagne) mag er dit jaar niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Telfort loopt nu al een tijd, ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten. En Plan Nederland, met hun “Krachtige vrouwen”-campagne. Qua creatie is die in elk geval wonderschoon.’
Welke winnende Esprix-case uit voorgaande jaren spreekt u het meest aan?
‘Er komen zoveel goede cases voorbij. Albert Heijn vind ik goed, en de ALS-campagne zeker ook. Heel confronterend, bij Triodos Bank zou zoiets niet werken. Maar hij blijft je wel bij en was erg succesvol.’