Zeeman grote winnaar Esprix 2021

persbericht 9 juli 2021, Amsterdam.

Honderd marketeers, strategen en creatieven die genomineerd waren, kwamen gisteren live bij elkaar voor de uitreiking van de Esprix Awards in het Felix Meritis. Tijdens deze bijzondere live uitreiking zijn de winnaars bekend gemaakt. De grote winnaar dit jaar was Zeeman met haar campagne Lucht die naast de Grand Esprix ook nog eens twee gouden awards in ontvangst mocht nemen. 

“Dit is het zoveelste jaar dat we aan Zeeman een Esprix uitreiken. Steeds weer is de campagne van creatief hoog niveau, zeker de activaties. Bovendien is het langdurige effect op sales geweldig! De Grand Esprix kun je dan ook zien als een beloning voor het hele Zeeman-oeuvre. Waarbij Zeeman dit jaar weer een campagne heeft gemaakt die de vorige overtrof. Daarom: deze ultieme bekroning voor een uitzonderlijk jaloersmakende campagne”, aldus eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder.

De uitreiking vond dit jaar plaats in het bijzonder mooi gerenoveerde Felix Meritis. Na de verlossende persconferentie van 18 juni was het na 1,5 jaar weer mogelijk om live bij elkaar te komen voor een deze spannende uitreiking. 

In totaal werden 143 cases in 11 categorieën ingestuurd. Deze werden beoordeeld door een jury van 100 vakgenoten. De jury bekroonde het beste werk met in totaal met 1 Grand Esprix, 3 gouden, 11 zilveren en 22 bronzen awards. Enkel twee keer eerder is er in de geschiedenis van de Esprix een GRAND ESPRIX uitgereikt. 

De complete uitslag van de Esprix Awards 2021:

GRAND ESPRIX in de categorie Sales Promotions & Activations
Lucht

Zeeman textielSupers B.V.

Persuade

Goud in de categorie Retail, etail, ecommerce

Lucht

Zeeman textielSupers B.V.

Persuade

Goud in de categorie Business to Consumer

Lucht

Zeeman textielSupers B.V.

Persuade

Goud in de categorie Sales Promotions & Activations
De Unox Nieuwjaarsduik uit Blik

Unilever Nederland BV

Being There, Banka Media, Zaanlandia Blikverpakkingen, Stichting Nieuwjaarsduiken, Sportvibes, Fast Forward, Studio Doen

Zilver in de categorie Business to consumer 
De winkel van blije koppies bezorgen

Bol.com

Dept, Dentsu, Mindshare, Dpplr, AMP, Earforce, Postoffice

Zilver in de categorie Business to consumer 
Staatsloterij Oudejaarstrekking

Nederlandse Loterij

TBWA\NEBOKO, Mindshare Greenhouse, Blauw Gras, Brompton Road, HPB (Het PR Bureau), Czar Amsterdam, Ellen Reus

Zilver in de categorie Do good
Bring Back Friday

IKEA

Buutvrij for life

Zilver in de categorie Do good
De Berentribune

MSD i.s.m. KiKa en sc Heerenveen

Joe Public Take-Away Advertising

Zilver in de categorie Do good
De Unox Nieuwjaarsduik uit Blik

Unilever Nederland BV

Being There, Banka Media, Zaanlandia Blikverpakkingen, Stichting Nieuwjaarsduiken, Sportvibes, Fast Forward, Studio Doen

Zilver in de categorie Durables 
Time To Ride 
The Future
VanMoof

Builders Club

Zilver in de categorie Fast moving 
Popie Jopie

Jopen Bier

NEEW

Zilver in de categorie Media, Entertainment & Communications

Omroep ZWART

Omroep ZWART

Buutvrij for life, Hammerfest, WeFilm, Maak, MediaMonks, 
Havas Media Netherlands, 50+ Steengoede freelancers, 250+ Wakkere influencers, BAAS, PRSSKD

Zilver in de categorie Small Budget 
Het verhaal achter het shirt

Brainport Eindhoven

Fama Volat

Zilver in de categorie Small Budget 
Popie Jopie

Jopen Bier

NEEW

Zilver in de categorie Small Budget 
Skip the hurt

Wessanen Benelux - Abbot Kinney's

Abbot Kinney’s, Blyde Benelux


Brons in de categorie Business to Business & Employee experience
The Dark Side of Money

ABN AMRO

N=5, Storm digital, MediaCom, Newslab, Tebber Nekkel

Brons in de categorie Business to Business & Employee experience
Wie de klomp past...

Franciscus Gasthuis & Vlietland

0to9 Creative Impact Agency

Brons in de categorie Business to consumer
Grolsch Live Sessies tijdens de lockdown

Koninklijke Grolsch

Fitzroy, HPB (Het PR Bureau), Wavemaker

Brons in de categorie Consumer Services 

Goed doen met geld

ASN Bank

Selmore Creative Agency, Vizeum Dentsu, Reprise Digital, Born05

Brons in de categorie De good
Mijn hart voor de zorg

KNMG

Wefilm

Brons in de categorie Do good
Zorgheldenauto

auto.nl

[M]media, Wavemaker

Brons in de categorie Durables 
Het verhaal van 1.5 miljoen matrassen

Koninklijke Auping

Buutvrij for life

Brons in de categorie Durables

Renault Laad Me

Renault Nederland

Publicis Groupe, Dorst&Lesser, OMD

Brons in de categorie Durables 
ŠKODA Inhaalfeestje

ŠKODA Nederland

Selmore Creative Agency, rubenpaulruben, MediaCom, GreenHouse

Brons in de categorie Durables 
Toyota Tiny House

Louwman & Parqui b.v. Toyota Yaris

DDB Unlimited, Pink Rabbit, Wavemaker, Greenhouse, Brandpulse, Dealerteam, Triangle PR

Brons in de categorie Experimental 

De Berentribune

MSD i.s.m. KiKa en sc Heerenveen

Joe Public Take-Away Advertising

Brons in de categorie Experimental
Tipping Gloves

BARTS Amsterdam

Stick | Bureau voor Groei

Brons in de categorie Fast moving
Geduld is een schone taak

Hertog Jan

The Valley, NRC Media, Four Creating, Osborne Pike

Brons in de categorie Retail, etail & ecommerce
De winkel van blije koppies bezorgen

Bol.com

Dept, Dentsu, Mindshare, Dpplr, AMP, Earforce, Postoffice

Brons in de categorie Sales promotions & Activations
De Berentribune

MSD i.s.m. KiKa en sc Heerenveen

Joe Public Take-Away Advertising

Brons in de categorie Sales promotions & Activations
De winkel van blije koppies bezorgen

Bol.com

Dept, Dentsu, Mindshare, Dpplr, AMP, Earforce, Postoffice

Brons in de categorie Sales promotions & Activations

Macan 5AM Club

Pon Porsche Import

dentsuACHTUNG!, Greenhouse Group

Brons in de categorie Sales promotions & Activations

Staatsloterij Oudejaarstrekking

Nederlandse Loterij

TBWA\NEBOKO, Mindshare Greenhouse, Blauw Gras, Brompton Road, HPB (Het PR Bureau), Czar Amsterdam, Ellen Reus

Brons in de categorie Sales promotions & Activations

Study Sessions

Entrée & Het Koninklijk Concertgebouw

NEEW



Brons in de categorie Small budget

Het verhaal achter het shirt

Brainport Eindhoven

Fama Volat

Brons in de categorie Small budget

Study Sessions

Entrée & Het Koninklijk Concertgebouw

NEEW

Brons in de categorie Small budget
Zorgheldenauto

auto.nl

[M]media, Wavemaker

"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right