de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
Eigenaar van reclamebureau Fitzroy, Jur Baart, is benoemd tot bestuurslid van de Esprix. Op 23 mei worden de 33 nominaties bekroond. ‘Esprix is de enige award waar creativiteit en resultaat in de juiste verhouding worden gewogen: 50/50.’
Baart: ‘Vorige maand werd ik gebeld met de vraag of ik in het bestuur van de Esprix wilde versterken. Ik heb geen moment getwijfeld en direct ja gezegd. Waarom? Ik heb de afgelopen jaren de Esprix van dichtbij mogen meemaken als juryvoorzitter van diverse categorieën. Esprix is de enige award waar creativiteit en resultaat in de juiste verhouding worden gewogen: 50/50. Dat is precies waarom ik het vak ben ingegaan: resultaten behalen voor opdrachtgevers via creativiteit. Dus geen doelstellingen behalen via bijvoorbeeld slimme inkoop of een creatief idee ontwikkelen waarmee nooit de kpi’s worden gehaald. Daarom hecht ik meer waarde aan een Esprix award. Verder zitten Jaqueline Smit, Dick Buschman en Hans Koeleman in het bestuur. Ik heb hen heel hoog zitten en weet dat we de komende tijd samen echt goed kunnen gaan rocken.’
Wat zie jij als jouw rol?
‘Ik wil mijn energie vooral steken in het nog beter over de bühne krijgen van een aantal elementen die de Esprix zo bijzonder maakt: de beste jury’s, de best werkende creatieve cases en bijzondere categorieën die voor iedereen meer zouden moeten werken als inspiratie.’
Waarom moeten mensen naar de uitreiking komen?
‘23 mei zie ik als meer dan een uitreiking alleen. Voor mij is het een mooi moment om met alle vakbroeders weer even bij te praten en effectieve cases voorbij te zien komen. Het publiek is toch echt anders dan bij de ADCN of Spin Awards. En daardoor ook de gesprekken. Ik vind het goed dat vorig jaar de jury ook is uitgebreid met (technische) productiemaatschappijen. Hun inzichten veranderen ons vak enorm en ik hoop dat zij ook tijdens de Esprix avond met velen aanwezig zullen zijn.’
Is dit stiekem de prijs der prijzen in reclame en marketing?
‘Met Fitzroy hebben we al verschillende Esprix Awards mogen winnen waaronder ook een gouden voor Pepsico. Wat deze award zo mooi maakt is dat deze altijd eerst naar de opdrachtgever gaat. Zij hebben hun nek uitgestoken. Zij hebben lef getoond en scherpe keuzes gemaakt. Als de award dan bij ons op kantoor staat dan merk ik ook hoe trots iedereen is. Deze award is zoveel meer dan een creatieve award. Het is eigenlijk een adverteerders award. Sowieso een strategische award. Vaak ook een design award en voor sommige categorieën zeker ook een award voor de producers. Ik denk dat daarom zoveel bureaueigenaren een Esprix willen winnen: het vergroot de interne trots. Zeker binnen Fitzroy.’
Hebben we voldoende of juist te veel awards?
De Esprix award is voor mij wel de prijs die het beste past bij waar ons vak op dit moment voor staat. Ik krijg bijna geen enkele opdracht meer zonder vastgestelde kpi’s en waar conversie geen onderdeel van uitmaakt. En dat is waar de Esprix voor staat. Moeten de andere awards dan weg? Nee. Integendeel. Het is mooi om awards te zien bij de ADCN op het gebied van craft. Mooi om prachtige digitale cases te zien bij de Spin die je anders nooit zelf had ontdekt. Leuk ook om ieder jaar te ontdekken hoe adverteerders zelf hun top10 bureaus zien. En welke cases effectief zijn (op langere termijn). Laat de awards jou inspiratie bieden. Je bureau in de kijker spelen. Je carrière als marketeer doen versnellen. En een mooie avond bieden waar je weer inspirerende mensen ontmoet. Ik ben blij dat ik me nu mag bezighouden met de Esprix. Voor mij is dit de award die staat voor 50% creativiteit, 50% resultaat qua beoordeling. 50% opdrachtgevers, 50% bureaus qua jury. En 100% lef vanuit opdrachtgevers... want alleen dan krijg je jaloersmakend werk.’