Esprixjury kent 34 nominaties toe


Vierendertig campagnes zijn genomineerd voor een Esprix. Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren. Dawn leidt het bureauklassement met vijf nominaties. Eneco is drie maal genomineerd. De jury maakt op 20 april tijdens de uitreiking in de Hollandsche Manege bekend met welke kleur – brons, zilver of goud – de nominaties zijn bekroond.

Esprix brengt de meest succesvolle marketingcommunicatie campagnes voor het voetlicht. De afgelopen jaren is de Esprixjury uitgegroeid tot de meest prestigieuze marketingcommunicatie jury van Nederland. Creatieven en marketeers kiezen samen het beste werk van Nederland. Ze beoordelen inzendingen gelijkwaardig op het creatieve idee en het resultaat. De oogst van dit jaar, 34 nominaties, vertegenwoordigt het beste werk van 2016. Op donderdag 20 april reikt de jury in de Hollandsche Manege, een van de meest unieke locaties in het centrum van Amsterdam,  de bekroningen uit. Ook dit jaar wordt het weer een zeer bijzondere avond voor de top van Marketing Nederland. Kaarten voor de uitreiking zijn via de Esprix-site verkrijgbaar.

De genomineerden per categorie zijn:

FMCG
De boer & de boer. De reis van koffiebes tot kopje.
Nespresso Nederland
BrandDeli, ZenithOptimedia, Greenberry, Superhero Cheesecake

Business to consumer
Microlympics
ARTIS
Dawn, Hagens PR

Hoe SNS ruim twee jaar de bankenwereld op zijn kop zet en bankieren heel normaal maakt
SNS
FHV BBDO, Vizeum, VBAT, COOPR

Hypotheek binnen een week
Rabobank Nederland
Ogilvy & Mather Amsterdam

Beter naar de dokter
Zilveren Kruis
Fitzroy, Greenberry, Yune, Het PR Bureau

WE x Nina – een branded content case van de toekomst
WE Fashion
Endemol Shine Nederland, RTL Nederland, brandwebbing

Financial
Hypotheek binnen een week
Rabobank Nederland
Ogilvy & Mather Amsterdam

Hoe OHRA vrije zorgkeuze hét thema van het zorgseizoen maakte
OHRA verzekeringen
Joe Public Take-Away Advertising

Zorg voor #deleven
Anderzorg
XXS Amsterdam

Retail
Zeeman trouwjurk
Zeeman
Persuade, Ganbaroo

WE x Nina – een branded content case van de toekomst
WE Fashion
Endemol Shine Nederland, RTL Nederland, brandwebbing

Terug naar de Dino’s met Freek!
Ahold
TBWA\NEBOKO, &samhoud media, Naturalis Biodiversity Center

Small Budget
De meest vrouwvriendelijke garage
De Dames van Hurkmans
New Brand Activators, Eye Visual Content

HEMA viert de liefde op EuroPride 2016
HEMA
XXS Amsterdam

Product launch
Flexa Vierkant Achter Je Kleurkeuze
Akzonobel Decorative Coatings – Flexa
Achtung! mcgarrybowen, Mediacom, RTL Nederland

Samsung Galaxy S7 product launch
Samsung Electronics Benelux
Cheil Benelux, Starcom

Bonen erbij? De nieuwe stazak van HAK
HAK
Etcetera, Creative Venue, Initiative

Walisnaps
Walibi Holland
Youngworks

Telecom & utilities
Samsung Galaxy S7
Samsung Electronics Benelux
Cheil Benelux, Starcom

Eneco | Welkom in de nieuwe wereld
Eneco
Dawn, Mindshare, Blue Mango Interactive

Eneco | Buurman & Buurman met Toon
Eneco
Dawn, Mindshare, Blue Mango Interactive, Anyone?

Niet omdat het moet, maar omdat het kan
Tele2
INDIE Amsterdam, CODE D’AZUR, MEC, iProspect

Not for profit
De keerzijde van de medaille
Amnesty International The Netherlands
Ogilvy & Mather Amsterdam

Microlympics
ARTIS
Dawn, Hagens PR

BIEM! Vuurwerkcampagne
Ministerie van Infrastructuur & Milieu
Grey Amsterdam, OMD,  News Media / Dumpert

PEUKIE? NOU NEE
Ministerie van Volksgezondheid, welzijn en sport
Roorda Reclamebureau

Durables
Eneco | Buurman & Buurman met Toon
Eneco
Dawn, Mindshare, Blue Mango Interactive, Anyone?

Skoda is zaterdag
Pon’s Automobielhandel
Selmore Creative Agency, Mediacom

Sterk Staaltje
Opel Nederland
J. Walter Thompson Amsterdam, Carat, Isobar, DTC Media, Triple Double, Studio Alfred Klaassen

Employer branding & employee engagement
#Crimediggers
Politie
Steam

Defensie Vrouwencampagne
Ministerie van Defensie
Steam, Maximum, Wenneker Producties

Innovation & transformation
The Next Rembrandt
ING Nederland
J. Walter Thompson, Microsoft, New Amsterdam Film Company, Kreukvrij, Superhero Cheesecake, Mindshare

Helping Heart
ABN AMRO
N=5, MediaMonks, Made.for.Digital, Het Stoelenproject

Kleurtester | Vierkant achter je kleurkeuze
Akzo Nobel
Achtung!, Flex/Design
 

"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right