"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"

Juryvoorzitter Regina Romeijn in gesprek met Rindert de Lange, juryvoorzitter van de categorie Media, Entertainment & Communications.

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
“De case die me het meeste is bijgebleven is die van De Leescoalitie, NBD Biblion, 2Basics & Ubisoft Benelux: “Readification: de verborgen verhalen achter Assassin’s Creed Valhalla”. Ga er maar aan staan: hoe krijg je jongeren weer aan het lezen? Een hele relevante en belangrijke vraag, want lezen is bewezen belangrijk voor het meedoen in de maatschappij. Wat echt jaloersmakend was aan deze case was het creatieve idee om met ‘de vijand’ te gaan samenwerken. Onder het motto “if you can’t beat them, join them” is een unieke samenwerking aangegaan met Ubisoft. In de app van de game werden verhalen beschikbaar gemaakt die de gamebeleving nog rijker maakten, geschreven door 2 gerenommeerde auteurs. Dit werkte zo goed, omdat men het lef heeft gehad om te erkennen dat gamen voor jongeren interessanter is dan lezen. Door juist in die omgeving jongeren te laten ervaren hoe rijk en leuk lezen kan zijn, vond de jury briljant. Kortom; een goed inzicht en ook maatschappelijk een prijzenswaardig initiatief om zo een jongere doelgroep te enthousiasmeren voor het lezen.”

Waar merk je dat de verschillen in de jury over ontstaan in de categorie media, communicatie en entertainment?
“De belangrijkste discussies gaan vaak over twee dingen. Ten eerste: hoe uniek of vernieuwend is het concept? Heeft de adverteerder of een ander in de categorie dit al een keer eerder gedaan? Sommige juryleden vinden dit een absolute zonde, omdat ze van adverteerders in deze categorie verwachten dat er slim gebruik wordt gemaakt van technologie. Anderen kijken hier genuanceerder naar omdat het opnieuw gebruiken van een idee soms nog beter past bij een ander inzicht of strategisch uitgangspunt. 

En als tweede: zijn de resultaten echt het gevolg van de campagne of waren die ook zonder de campagne gerealiseerd? Vorig jaar was er een comment dat de adverteerder echt succes had gekocht. Toen dacht ik “Is dat niet bij alle reclame zo?” Maar wat dat jurylid bedoelde is dat de resultaten bij echt jaloersmakende cases de verwachting op basis van de investeringen ver overtreffen. Of dat ook echt zo is, levert soms het nodige vuurwerk op. Die verschillende meningen maakt het jureren ook zo interessant, omdat je daarmee zo veel leert van hoe andere mensen naar dezelfde case kunnen kijken. En dat kun je weer goed meenemen in je eigen job.”
 


Wat zou je na jouw jury ervaring mee willen geven aan de mensen die bezig zijn hun case te schrijven? 
“Stuur een case in! Kijk, reclameprijzen worden soms afgedaan als “wij van wc eend..”. Ik kijk er, zeker sinds ik onderdeel ben van een jury, echt anders tegen aan. Natuurlijk is het gaaf om een prijs te winnen, dat vindt iedereen leuk. Maar er zijn meer redenen waarom ik denk dat je als adverteerder of bureau een case zou moeten willen insturen. Allereerst dwingt het schrijven van een goede case tot nadenken: wat was het probleem, wat hebben we strategisch en creatief gedaan en wat heeft dit opgeleverd? Als je dit allemaal op een rij hebt gezet dan geeft dat enorm veel energie. We doen het vaak te weinig: terugkijken op een succesvol project. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven! Tegelijkertijd kan het winnen van een Esprix je intern helpen om het belang van marketing en communicatie nog maar een keer te duiden. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het schrijven van een case je veel leert over de keuzes die je hebt gemaakt en hoe je die in de toekomst nog beter kan maken. Met andere woorden: je wordt een betere marketeer. Een laatste, in deze tijd heel belangrijk, argument: arbeidsmarkt. Bureaus weten het al langer, maar het geldt ook zeker voor adverteerders: het winnen van een case kan je aantrekkelijk maken als werkgever voor iemand uit het vak. Een prijswinnend merk heeft toch een andere uitstraling. 

Naast het insturen van een case vind ik het altijd fijn als de case iets persoonlijks heeft. Wat maakt deze case nou echt iets waar jij trots op bent? Dat geeft een case warmte en onderscheidend vermogen en, niet onbelangrijk, vaak leuker om te lezen voor een jury.”

"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right