"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
De categorie b2b/b2e binnen de Esprix Awards groeit. Steeds vaker zie je marketeers meer budget uittrekken voor het binnenhalen van een grote order, maar zeker ook voor het aantrekken van meer personeel. De kersverse juryvoorzitter Regina Romeijn ziet dat deze categorie steeds belangrijker wordt en hoopt dat ook dit jaar mooie cases worden ingezonden. We stelden haar 3 vragen.
Je bent de nieuwe juryvoorzitter van de categorie: waar ga je dit jaar extra op letten
"Ik ga dit jaar als voorzitter vooral zorgen dat de verschillende perspectieven binnen mijn jury goed gehoord worden. De jury is divers en kundig, dus ik kijk uit naar mooie discussies. En inhoudelijk is het voor mij belangrijk dat de cases laten zien waarom het relevant is voor de ontvanger van de boodschap. Het klinkt zo simpel, maar ik zie nog veel push, aannames over de doelgroep, wij willen deze boodschap verkondigen, dus luister maar goed. Dat kan echt niet meer. Er zijn genoeg middelen om de kernbehoefte van je doelgroep te kunnen begrijpen en deze als uitgangspunt in je creatieve brief te verwerken als bureau. En zelfs de creatieve richtingen kunnen in de doelgroep worden getoetst. Op vorm en inhoud. Een nieuwe medewerker kost een organisatie heel veel geld. Dus efficiëntie lijkt mij key. Binnen de B2B categorie speelt eigenlijk hetzelfde principe, kennis van de business (b) waar je zaken mee wilt doen, is onmisbaar voor succes."
Je werkt bij MediaMonks. Hoe kijken zij aan tegen employer branding
"Op dit moment gebeurt er heel veel op de arbeidsmarkt. In USA zien we grote ontslagrondes bij de tech giganten, en in NL zien we dat sommige arbeidsgroepen niet meer, op dezelfde wijze, zijn teruggekeerd naar de arbeidsmarkt, een markt die ook verandert, vraagt om andere vaardigheden en rollen. Er is sprake van krapte en een mismatch tussen vraag en aanbod. Dit resulteert in een de zogenaamde "war on talent" die in sommige disciplines steeds urgenter wordt. Dit resulteert vooral in een concurrentiestrijd, gericht op "hiring" met gevoed door teken bonussen bijvoorbeeld, en weinig tot geen lange termijn oplossingen biedt. Terwijl deze hoogspanning juist vraagt om een lange(re) termijn aanpak. Nadenken over (om)scholing bijvoorbeeld. Media.Monks doet dit door nu actief te investeren in digitaal talent van morgen, middels TechGrounds, Studiezalen en andere scholings initiatieven.
Omdat we te maken hebben met specifieke eisen, gaat het over zowel de branding van een organisatie als werkgever, als de communicatie naar een specifieke, niet altijd makkelijk te bereiken doelgroep. Want je wilt daar zijn waar je toekomstige medewerker zich bevindt, met boodschappen die relevant zijn op dat moment in hun customer journey. Door middel van journey mapping en gedragswetenschap bepalen wij de juiste boodschap op het juiste moment. Dat doen we voor onze klanten, en dat principe passen we toe op onze eigen employer branding. Want een candidate journey is minstens zo complex.
Employer branding staat in die zin niet op zichzelf, maar is een samenspel van emotie (touch), ratio (tell) en relevantie (sell), allemaal met de behoefte van de potentiële kandidaat als uitgangspunt.
Ik zie echter vooral nog veel (irrelevante) job marketing dat gaat over een beroepencluster, of een directe wervingscampagnes op vacature niveau en niet evenveel employer branding campagnes. Het is juist een goed samenspel tussen deze verschillende communicatielagen die de boodschap laadt en relevantie mee kan geven voor de doelgroep."
Hoe is de b2b marketingmarkt veranderd in de afgelopen jaren
"B2B marketing verschilt in onze optiek niet van B2C. Een zakelijke doelgroep is ook een doelgroep. Ok hier kijken we naar triggers en barriers die we moeten stimuleren, dan wel beslechten. Dat betekent net als bij B2C marketing, dat we een gediversifieerde boodschap fijnmazig uitrollen over de kanalen waar de doelgroep het meest ontvankelijk is voor onze boodschap. Wat wel is veranderd, is dat de budgetten langzaam groter worden en het besef dat b2b en employer branding minstens net zo belangrijk is als b2c."
Waarom zou een bedrijf moeten insturen voor de Esprix
"Omdat het erkenning is van creatief en effectief werk, door een jury die bestaat uit gepassioneerde experts met een verschillende achtergrond."