‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
Tot aan de inzenddeadline laten we een aantal jury/bestuursleden aan het woord over ‘de nieuwe Esprix’, wat ze inspireert en welke ontwikkelingen ze zien in het komend jaar. Vandaag Tjitske Benedictus (Manager Sponsoring & Evenementen ING Nederland en jurylid).
Esprix is de prijs die creativiteit viert en effectiviteit/resultaat beloont. Het gaat tegenwoordig vaak meer om data en cijfers dan creativiteit. Esprix wil beiden belonen en bij elkaar brengen. Waarom is deze stap belangrijk?
‘In mijn beleving gaat het uiteindelijk om het resultaat wat je wilt behalen. Iets kan nog zo creatief zijn, maar zonder echt aantoonbaar resultaat is het een lege huls. Tegelijkertijd is resultaat pas duurzaam als je er creativiteit aan toevoegt. Daarom is het goed dat Esprix juist de combinatie waardeert. Hier gaat het uiteindelijk om en wordt het een optelsom van kracht.’
Kan je een voorbeeld (binnen/buitenland) noemen dat je in dat kader?
‘Voor mij is dat de campagne ‘Sweetie’ van Terre des Hommes. Hier zijn de wereld van data en creativiteit echt samengekomen en heeft dat geleid tot aansprekende resultaten. Met Sweetie, het virtuele 10-jarige Filippijnse meisje, heeft Terre des Hommes webcam kindersekstoerisme wereldwijd op de kaart gezet. Daarmee heeft de organisatie laten zien hoe effectief je kan zijn en je met data daders kunt traceren.
In slechts twee maanden tijd hebben ze met deze campagne meer dan duizend plegers van webcamseks met kinderen ontmaskerd en dat niet alleen: ook hebben ze dit onderwerp wereldwijd op de kaart gezet en is er geld beschikbaar gesteld voor Sweetie 2.0.’
Welke beweging/ontwikkeling heb je in 2017 gezien die je zeer belangrijk/relevant acht voor de marketingcommunicatiebranche?
‘Er gebeurt veel in de wereld momenteel en dit heeft invloed op de marketingcommunicatiebranche. De wereld is dynamischer dan ooit. Mediaconsumptie is veranderd en traditionele mediabestedingen stagneren en verschuiven naar digital. Deze verschuiving wordt veroorzaakt door een sterkere focus op contentstrategie en wordt hierdoor steeds meer mainstream. Grote bedrijven zien dat contentmarketing werkt. Hierdoor is content in 2017 King gebleven.’
Welke ontwikkeling in het vak is voor jou essentieel in 2018 en waarom?
‘Er zijn vele trends in 2018 van vloggend personeel, de vraag van consumenten om meer persoonlijke aandacht en personalisatie van producten en diensten, de combinatie van offline en online. Het zal ook veel meer gaan over het creëren van en invulling geven aan de juiste klantervaring. Dat laatste gaat denk ik een nog belangrijkere ontwikkeling worden.
En mobiel en online blijven belangrijk. Alles wat je als bedrijf ontwikkelt, moet als eerst gericht zijn op mobiel. Hier ligt de toekomst. Zorg dat je dit op orde hebt en dan zullen uiteindelijk de verkopen hier ook plaatvinden. Mits deze natuurlijk relevant en persoonlijk zijn.
Mobile first is een belangrijke ontwikkeling die al jaren bezig is. Deze zet verder door, maar dan op een andere manier. Consumenten kopen nu nog het meest online via de website, maar mobiel het gaat het worden, is mijn verwachting. Bedrijven willen in 2018 het tij keren en meer omzet naar mobiel halen. Hier ligt denk ik echt toekomst om te overleven.
Nu zien we al dat een groot deel van bezoek aan webshops vanaf mobiel komt. Randvoorwaarde hierbij is wel dat de conversie op mobiel omhoog moet. Dus naast content gaan we het in 2018 hebben over conversie. Interessant om te gaan zien hoe dit met elkaar gaat integreren.’