"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
Juryvoorzitter Nancy Poleon in gesprek met Levi Sars, juryvoorzitter van de categorie Smart Budget.
Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
“Aan het werk dat wij mogen beoordelen is veel creatief denkwerk voorafgegaan. De budgetten aan klantzijde zijn beperkt waardoor je niet kunt ‘uitpakken’ met massamedia voor bereik. Dat dwingt de strategen en creatieven om niet alleen de vraag, maar vooral het probleem onder de loep te nemen. En zo ontstaan oplossingen die campagne overstijgend zijn. Dat gold ook voor Nudge by nose. Om de problematiek van bijplaatsing bij afvalbakken tegen te gaan, koos de gemeente niet voor een bewustwordingscampagne, maar voor een geuroffensief. Bewoners werden middels citroengeur tot goed gedrag gestimuleerd. Dat is smart.”
Waarom is Smart Budget volgens jou een belangrijke categorie voor juist de Esprix Awards?
“In deze categorie is naast creativiteit een slimme tactiek onmisbaar. Hoe kunnen we met minimale middelen deze boodschap maximaal exploiteren? Het werk is nog lang niet gedaan na het bedenken van het creatief idee. Dat is nooit, maar smart budget vereist in bijzondere mate dat de strategen moeten excelleren op de wijze waarop de boodschap het publiek bereikt.”
Wat voor advies zou je bedrijven willen geven als het gaat om cases in deze categorie?
“Bij inzenden is ‘small’ budget niet het uitgangspunt. De vraag is of het een ‘smart’ idee is. Voor deze categorie is het hard werken, we moeten echt van ons stoel worden afgeblazen worden en denken “Dit is zo slim, waarom heeft een merk in de wereld dit niet eerder bedacht?’. Dus een ijzersterk inzicht op ongeëvenaarde slimme en vaak simpele manier beantwoord, tactisch ingezet en tot detail sterk uitgevoerd. En dat voor minimaal budget. Eenvoudig toch ;-)”