“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
Juryvoorzitter Edward van de Ridder in gesprek met Reuben Alexander, juryvoorzitter van de categorie Do Good.
Bij de Esprix tellen Creativiteit en Resultaat even zwaar mee. Is het resultaat in Do Good niet veel lastiger te bewijzen?
Johan Cruijf zei altijd: "Goed spelen zonder resultaat is zinloos. Resultaten zonder goed spel is saai". Bij de Esprix is dat niet anders: creativiteit en resultaat gaan hand in hand. En dat is ook waarom ik de Esprix zo leuk vind. "Resultaat bewijzen" is trouwens altijd een beetje een dingetje in de reclamewereld. Voor mij persoonlijk gaat het bij de Esprix niet alleen maar om grootse resultaten. Want dat “gedoodgooi" met cijfers, is iets waar je op een gegeven moment een beetje scheel van gaat kijken. Een goed klein idee met mooie bescheiden (behaalde) resultaten, heeft voor mij net zoveel waarde als een big-budget campagne met cijfers waarvan je de nullen niet kan tellen.
Verwacht jij dat 2020 als coronajaar andere Do Good-campagnes heeft opgeleverd? En zo ja, op welke manier?
2020 was natuurlijk een jaar dat van iedereen aanpassingsvermogen vergde. En ook bijzonder veel ruimte gaf voor creativiteit. Hele branches die zichzelf (steeds) opnieuw uit moesten vinden. Enorm veel mensen met kleinere-, verbindende-, creatieve initiatieven. Maar ook allerlei merken die er opeens achter kwamen dat ze een hoop meer waarde kunnen toevoegen dan ze dachten. Daarom verwacht ik inderdaad heel veel inspirerende inzendingen. En daar kijk ik nu al naar uit :)
Waar ga je als juryvoorzitter extra goed op letten in jouw categorie?
Persoonlijk vind ik het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren. Vooral kijken naar wat werk jaloersmakend goed maakt, zonder al dat zure reclamegelul. Dus: het lijkt me fijn als dat de “bril” is die we opzetten met z’n allen. Als we met veel aandacht en respect voor elkaar een aantal goed overwogen en fijne keuzes maken. Als we allemaal wat leren van elkaar. En dat er genoeg gelachen wordt. Want het moet toch ook een beetje een feestje zijn.