"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
Juryvoorzitter Gerben van Walt Meijer in gesprek met Sander de Bruijn, juryvoorzitter van de categorie Business to Business & Employee Experience.
Afgelopen jaar was een wederom een uitdagend jaar waarbij de hoop was dat de wereld verder open zou gaan, maar in werkelijkheid was dit niet het geval (zonder het C-woord te noemen). Welke impact heeft het op campagnes gehad binnen de categorie Business to Business & Employee Experience?
“Mensen hebben behoefte aan betrouwbare informatie. Campagnes met het oog op relatie, advies en informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen, zeker nu in sommige branches de business echt minder is geweest. Daarnaast is het vinden van de juiste balans tussen maatschappelijk waarde toevoegen en het verkopen van je merk, producten en diensten nu belangrijker dan ooit. En voor werkgevers geldt hetzelfde. Begrippen als mentale gezondheid, vitaliteit, en ‘psychological safety’ bepalen momenteel de HR agenda’s. Empathie en transparantie zijn onmisbare elementen in iedere employer brand campagne. Het is de onzekerheid die mensen scherp houdt, waardoor veel mensen er juist nu voor kiezen om hun werkgever te verlaten. Ze zijn tijdens het lange thuiswerken minder betrokken geraakt of voelen zich minder gewaardeerd. Het precies weten waar je staat geeft een gevoel van stabiliteit. Een helder verhaal over de pandemie en de invloed daarvan op de werksituatie in combinatie met een empathische boodschap is waar mensen nu naar op zoek zijn.”
Hoe maak je een kans binnen de categorie Business to Business & Employee Experience?
“Zoals bij andere categorieën bestaat onze jury uit een mix van specialisten en generalisten van bureaukant en adverteerderskant. We beoordelen iedere case daarom echt vanuit alle hoeken. De winnaars van de afgelopen jaren verschillen stuk voor stuk van elkaar. De ene campagne heeft een hele goede doorvertaling van een inzicht naar een creatief idee, de andere bouwt zo effectief aan trots op de organisatie dat de doelstelling veruit wordt overstegen. We hebben campagnes beoordeeld van een miljoen, en van tienduizend euro. Soms is de creatie matig, maar het effect indrukwekkend, en soms andersom. En heel soms klopt het hele plaatje en mogen we een gouden Esprix uitreiken, zoals in 2019 het geval was met “The Lockdown” van ABN AMRO.”
Terugkijkende naar je ervaring binnen de Esprix wat was voor jou de meest interessante case om te beoordelen en waar zat dat in?
“Een van de cases die ik persoonlijk tof vond om te beoordelen en die vorig jaar een bronzen Esprix ontving, was “Wie de klomp past...” van Franciscus Gasthuis & Vlietland. Met een relatief klein budget wisten zij drie vliegen in een klap te slaan; instroom doelstelling behaald, uitstroom onder controle gekregen en de trots van de eigen medewerkers een impuls weten te geven. En het bracht intense discussies op gang binnen de jurygroep. Dat is het allerleukste, als het schuurt, dan kom je tot de beste conclusies. Uit de afgelopen twee edities zijn in totaal 4 bronzen Esprix Awards voortgekomen in onze categorie. Hoe gaaf zou het zijn als we dit jaar weer een zilveren of misschien wel een gouden Esprix mogen toekennen.”