Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
3 Vragen aan juryvoorzitter Nathalie Peters.
Jullie groeien ieder jaar met inzendingen. Waarom is de Esprix zo'n aantrekkelijke award?
De Esprix is zijn tijd altijd vooruit geweest. Het was de eerste prijs die effectiviteit en creativiteit beoordeelde en beloonde. Deze geïntegreerde benadering is nu de norm waarmee we naar het marketingcommunicatie vak willen kijken. De Esprix is de prijs die dit denken en doen beloont. De winnende Esprix cases zijn altijd bewezen succesvol, eigentijds tot stand gekomen door creatief en innovatief te denken en zichtbaar met een grote dosis passie gemaakt. Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen, en zulke cases wil je graag inzenden om uiteindelijk samen met je opdrachtgever op het podium te staan.
Uit welke hoek komen de meest verrassende inzendingen voor jou?
Het aantal inzendingen in BtB was verassend laag. Dat is jammer. Ik kan mij niet voorstellen dat er niet meer inzendwaardige BtB campagnes zijn. Uit de BtC hoek kwamen de meeste inzendingen, zoals elk jaar het geval is. Dit jaar was de kwaliteit echter ongekend hoog in deze categorie. Dat zie je ook terug in de nominaties/winnaars. Charity/not for profit heeft altijd veel, mooi en effectief werk. Ik heb prachtige “purpose campagnes” van grote commerciële bedrijven gezien, gebaseerd op goed insights. Misschien niet verassend, maar dit jaar zag je een duidelijke stijging in ‘voice’ toepassingen.
Een inspirerende categorie is experimental. Dit jaar 10 cases met drie bekroningen. In deze categorie gaat het om nieuwe ideeën, verrassende creatie, edgy techniek of het vernieuwd toepassen van media. De onvoorspelbaarheid in deze categorie maakt het zo leuk. Ik vind trouwens dat we in deze categorie nog meer mooie inspiratie mogen terugzien.
Wat moeten bureaus en marketeers uit deze editie van de Esprix volgend jaar meenemen in hun werk?
Het gaat bij de Esprix om effectiviteit en creativiteit. Dan moet je het de jury wel mogelijk maken daarop te (be)oordelen. Steeds vaker zien we dat er allerlei redenen zijn om geen of slechts zeer beperkte inzichten te geven in data en budgetten. Dat geldt ook voor doelstellingen en resultaten. Veel ruis in de metrics. Het gaat niet alleen om mediaresultaten maar het gaat (nog steeds) om business doelstellingen en business resultaten. Dat willen we als jury bewaken. Een prijs als de Esprix moet altijd een directe correlatie met de business houden. Wat zijn de mechanieken die tot het resultaat geleid hebben? Hoe duurzaam zijn die? Ook kijken we naar de consistente bouw van je merk. Draagt de inzending bij aan de verbreding of verdieping van die merkbeleving?