Innovatie be


Pionieren heeft Lot Keijzer altijd gedaan. Eind vorige eeuw al was ze als interactive director van Universal Media bezig met digitale strategie. Nadien werkte ze onder meer voor LinkedIn, zat ze in het IAB-bestuur en sinds ruim een jaar is ze verbonden aan IBM, als partner Interactive Experience. Een logische kandidaat dus voor de jury van de nieuwe Esprix-categorie Innovation & Transformation.

'Wat ik altijd interessant vindt aan jureren is om te zien wat er allemaal is bedacht', zegt Keijzer. 'Daar kun je ook zelf veel van opsteken. Waar ik op hoop is dat de inzendingen een bredere scope hebben dan alleen campagnematig. Met innovatieve oplossingen kun je het gedrag van consumenten op veel verschillende manieren beïnvloeden.' Een brede blik is in Keijzers dagelijkse werk niet meer dan vanzelfsprekend. 'Door reclametijdschrift Ad Age worden we tot de grootste digitale bureaus ter wereld gerekend. We doen dingen die gespecialiseerde bureaus ook doen. Uiteindelijk focussen ook wij op een zo goed mogelijke ervaring van eindgebruikers. Voor mij persoonlijk geldt dat ik daar momenteel nog meer mee bezig ben dan in mijn bureaufuncties hiervoor.'

Snoepwinkel
Bij IBM voelt Keijzer zich geregeld 'als een kind in een snoepwinkel'. 'Op zoek naar oplossingen voor klanten kan ik shoppen in al het technische vernuft dat binnen IBM aanwezig is. Vervolgens adviseer ik hen over digitale transformatie.' Net als 'social media' pakweg een decennium geleden is 'digitale transformatie' momenteel een overmatig gebruikt buzzword. Dat maakt volgens Keijzer de uitdagingen op dit vlak niet minder essentieel voor bedrijven. 'Dat kan op vele manieren. Om als marketeer echt impact te maken, zijn er veel meer vormen dan alleen campagnes. Bij de beoordeling van cases zal ik ook nadrukkelijk letten op de weg die bedrijven hebben bewandeld om het uiteindelijke resultaat te behalen. Bij innovaties is dat heel belangrijk.'

Paradepaardje
Innovatie kan volgens Keijzer niet om cognitive capabilities heen. Daarbij noemt ze IBM Watson, het paradepaardje van haar werkgever. Dit cognitieve technologieplatform kan zelf beslissingen nemen op basis van voortdurende voeding met data. Dat was zelfs reden voor IBM om The Weather Company te kopen. 'Vergis je niet: het weer beïnvloedt heel veel van onze zakelijke beslissingen. Het bijzondere van Watson is dat hij teksten echt kan begrijpen, inclusief de context waarin iets wordt gezegd. Een vakspecialist heeft niet de tijd om per week 80 uur aan vakliteratuur te lezen, maar Watson doet dat in een paar minuten.' Keijzer verwacht dat slimmer datagebruik cruciaal wordt voor bedrijven om in deze digitale wereld aan zet te blijven. 'Veel CMO's hebben al door dat concurrentie ook uit andere sectoren kan komen en zijn inmiddels ingesteld op disruptieve invloeden. De volgende stap is om ook zelf zo te leren denken. Ik vind het belangrijk dat wij ons daar als jury ook over uitspreken. Niet alleen iets zeggen over de inzendingen, maar ook innovatie in het algemeen propageren. Er kan namelijk nog zo veel meer.'

De deadline voor de nieuwe categorie Innovation & Transformation ligt op 31 januari. 

"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right