Innovatie be
Pionieren heeft Lot Keijzer altijd gedaan. Eind vorige eeuw al was ze als interactive director van Universal Media bezig met digitale strategie. Nadien werkte ze onder meer voor LinkedIn, zat ze in het IAB-bestuur en sinds ruim een jaar is ze verbonden aan IBM, als partner Interactive Experience. Een logische kandidaat dus voor de jury van de nieuwe Esprix-categorie Innovation & Transformation.
'Wat ik altijd interessant vindt aan jureren is om te zien wat er allemaal is bedacht', zegt Keijzer. 'Daar kun je ook zelf veel van opsteken. Waar ik op hoop is dat de inzendingen een bredere scope hebben dan alleen campagnematig. Met innovatieve oplossingen kun je het gedrag van consumenten op veel verschillende manieren beïnvloeden.' Een brede blik is in Keijzers dagelijkse werk niet meer dan vanzelfsprekend. 'Door reclametijdschrift Ad Age worden we tot de grootste digitale bureaus ter wereld gerekend. We doen dingen die gespecialiseerde bureaus ook doen. Uiteindelijk focussen ook wij op een zo goed mogelijke ervaring van eindgebruikers. Voor mij persoonlijk geldt dat ik daar momenteel nog meer mee bezig ben dan in mijn bureaufuncties hiervoor.'
Snoepwinkel
Bij IBM voelt Keijzer zich geregeld 'als een kind in een snoepwinkel'. 'Op zoek naar oplossingen voor klanten kan ik shoppen in al het technische vernuft dat binnen IBM aanwezig is. Vervolgens adviseer ik hen over digitale transformatie.' Net als 'social media' pakweg een decennium geleden is 'digitale transformatie' momenteel een overmatig gebruikt buzzword. Dat maakt volgens Keijzer de uitdagingen op dit vlak niet minder essentieel voor bedrijven. 'Dat kan op vele manieren. Om als marketeer echt impact te maken, zijn er veel meer vormen dan alleen campagnes. Bij de beoordeling van cases zal ik ook nadrukkelijk letten op de weg die bedrijven hebben bewandeld om het uiteindelijke resultaat te behalen. Bij innovaties is dat heel belangrijk.'
Paradepaardje
Innovatie kan volgens Keijzer niet om cognitive capabilities heen. Daarbij noemt ze IBM Watson, het paradepaardje van haar werkgever. Dit cognitieve technologieplatform kan zelf beslissingen nemen op basis van voortdurende voeding met data. Dat was zelfs reden voor IBM om The Weather Company te kopen. 'Vergis je niet: het weer beïnvloedt heel veel van onze zakelijke beslissingen. Het bijzondere van Watson is dat hij teksten echt kan begrijpen, inclusief de context waarin iets wordt gezegd. Een vakspecialist heeft niet de tijd om per week 80 uur aan vakliteratuur te lezen, maar Watson doet dat in een paar minuten.' Keijzer verwacht dat slimmer datagebruik cruciaal wordt voor bedrijven om in deze digitale wereld aan zet te blijven. 'Veel CMO's hebben al door dat concurrentie ook uit andere sectoren kan komen en zijn inmiddels ingesteld op disruptieve invloeden. De volgende stap is om ook zelf zo te leren denken. Ik vind het belangrijk dat wij ons daar als jury ook over uitspreken. Niet alleen iets zeggen over de inzendingen, maar ook innovatie in het algemeen propageren. Er kan namelijk nog zo veel meer.'
De deadline voor de nieuwe categorie Innovation & Transformation ligt op 31 januari.