"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Juryvoorzitter Susan Houben in gesprek met Nancy Poleon, juryvoorzitter van de categorie Business for good.
Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
“Unmute-Us. Super naam, super movement, super campagne en super authentiek. Het had niet alleen impact op de muziek business, maar ook op ons allemaal. It’s an artist’ duty to reflect the times en dat is wat deze campagne ons liet zien. Zonder livemuziek staan wij ook stil als maatschappij. De politiek begreep dat niet, maar gelukkig alle mensen die mee hebben gedaan aan de campagne wel. En wat ik extra tof vond was de positieve en inspirerende manier waarop de campagne in was gezet. Super authentiek, ze bleven heel dicht bij zichzelf.”
Met BrandedU zet jij je in voor inclusiviteit en diversiteit, neem je deze belangrijke waardes mee in de beoordeling van de cases in de categorie Business for Good?
“Absoluut. Business for good kan alleen als je die waardes meeneemt, anders sluit je bepaalde groepen uit en dan ben je niet duurzaam bezig. De Nederlandse maatschappij groeit en veranderd. Je wilt dat iedereen in de maatschappij de voordelen kan voelen. Business for Good is niet alleen voor een selecte groep.”
Business for Good is (terecht!) booming, maar daarmee ook het aantal rankings, awards en prijzen. Hoe onderscheiden de Esprix awards zich juist in deze categorie en wat maakt dat juist Business for good cases voor de Esprix awards moet inzenden?
“Esprix onderscheidt zich omdat het gaat om een combinatie van effectiviteit en creativiteit. Business for good is the only way is daarbij de kern en eigenlijk de only way forward. Als je het mij vraagt, zouden alle toekomstige bedrijven de boel op deze manier moeten inrichten, waarbij een positieve impact op de maatschappij op alle thema’s, duurzaamheid, DEI etc. de norm is.
We geven het goede voorbeeld voor de hele branche en zijn aantrekkelijk voor allemaal verschillende cases/ merken. En als het lukt een ESPRIX te winnen, is dat een fantastisch podium om met jouw “Business for good” case in de spotlight te komen. Dus dat is een win/win.”