Esprix-interview Pieter Plaisier
Foto © Stephanie Pistel
Pieter Plaisier, Directeur Glasvezelbedrijven KPN, zit dit jaar in de jury ‘Product Launch’.
Waarom hebben ze jou voor deze categorie gevraagd?
‘Ik zou het niet weten, al is glasvezeltechnologie natuurlijk wel redelijk nieuw. In 2012 ben ik juryvoorzitter geweest in de categorie “Non-financial”. Daar zaten alle telecombedrijven in, maar ook aanbieders van andere niet-financiële diensten. Ik vind “Product Launch” wel een mooie nieuwe categorie. Voor marketeers en creatieven zijn nieuwe diensten of producten altijd de krenten uit de pap. Dus snel inzenden! Of je kunt inzenden voor je eigen branche en deze ook meepikken.’
Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Exprix?
‘Het is een hele mooie vakprijs! Dus ik zou zeggen: stuur in en inspireer anderen. Het is erg leuk om al die cases langs te zien komen, heel inspirerend. Ik heb weleens tegen Peter Paul Blommers gezegd dat er eigenlijk meer mee gedaan zou moeten worden dan alleen een naslagwerk publiceren. Het zou ook goede oefenstof zijn voor marketingopleidingen en –cursussen. Je ziet echt vakwerk, en de hele struggle om tot het resultaat te komen.’
Waar staat de Exprix volgens jou voor?
‘Dat een goede campagne een bijzondere combinatie is van strategie, creativiteit en een aantoonbaar resultaat. Als je één van de drie pijlers mist, is het geen vakwerk.’
Is de Exprix de meest begerenswaardige prijs? Zo ja, waarom?
‘Als vakprijs is het ambitieus en heel hard aan de weg aan het timmeren. Op een gouden Esprix mag je ongelooflijk trots zijn, ja. Als een Olympisch kampioen.’
Wie mag er dit jaar zeker niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Iedereen die met passie een creatieve campagne heeft neergezet waar je klanten mee hebt verrast en waar je nu nog de vruchten van plukt. Concreet? Dan natuurlijk Telfort. Ja, dat is een onderdeel van KPN. En Netflix in mijn categorie van Product Launch, want die zetten de tv-business op stelten.’
Welke voorgaande winnaar van de Exprix spreekt jou het meest aan en waarom?
‘Ik vond KLM’s “Live reply” heel verrassend, vrolijk en impactvol. Stewardessen die live antwoord gaven op servicevragen van klanten om de introductie van social media als service-ingang duidelijk te maken. Zo zie je dat gedragsverandering ook met een kleine budget gerealiseerd kan worden. Die campagne kreeg in 2012 Zilver.’