Innovatie zit in het hart van ons vak

De Esprix zet dit jaar speciaal in op innovatie. Inzending voor de vakprijs voor de beste marcom-campagnes sluit op 20 januari, maar voor de nieuwe categorie Innovatie & transformatie is een wat ruimere deadline ingesteld: 31 januari. 'We willen een goede afspiegeling zijn van wat er gebeurt in het vak', zegt Esprix-juryvoorzitter Jacqueline Smit. 'Daarbij horen zowel totaal uitgewerkte als meer explorerende innovaties.'

Dat het marketingvak zich in enorm tempo ontwikkelt, blijkt wel uit de innovatieve campagnes die steeds vaker worden ontwikkeld. Daar ontbrak alleen een duidelijk afgebakende categorie voor, meent Smit, die net als vorig jaar juryvoorzitter is van de Esprix. 'We zagen innovatie nog onvoldoende terug in de inzendingen. Bestuur en jury wilden hier iets aan veranderen. En daarom bieden we  vernieuwing een prominenter podium.

Als het om innovatie gaat, denkt Smit aan thema's als (big) datagebruik, branded en native content, singularity (Artificial Intelligence) en behavioural design. 'Veel bedrijven zijn bezig met digitale transformatie, dus verdient dat aandacht van de Esprix.' 

Brede categorie Innovatie & transformatie
Smit pleit voor een brede categorie. 'Wat je vaak ziet in de markt is dat mensen bij het woord "innovatie" zó kritisch naar zichzelf worden dat ze bijna niets meer durven insturen. Maar het hoeft helemaal niet per se groots en meeslepend te zijn. Uitgangspunt van onze categorie Innovatie & transformatie is dat je op een andere manier tegen zaken aankijkt en dat het vak er iets van kan leren.'

Innovatie gebeurt al volop, maar campagnematig is het echt iets van de laatste paar jaar. 'Daarom staan wij open voor zowel totaal uitgewerkte als meer explorerende cases, die nieuwe puzzels aan het oplossen zijn. We maken het soms ook gewoon te ingewikkeld. Virtual Reality kun je heel groots inzetten, maar je kan het ook gebruiken voor kleine, slimme oplossingen.'

Digitale transformaties
De uitgangspunten van de Esprix (die zowel resultaat als creativiteit beoordeelt) maken deze prijs bij uitstek geschikt om innovatie te bekronen, aldus Smit. 'Iets dat nieuw is, laat zich qua resultaat niet direct bewijzen, maar daarin zoeken wij als jury juist de balans.'

Innovatie speelt ook een rol in Smits dagelijkse werk, als commercieel directeur van TMG Landelijke Media. 'We zijn TMG data lab gestart om tot data-driven communicatie-oplossingen te komen. Alle grote mediabedrijven zitten middenin een digitale transformatie, op zoek naar nieuwe verdienmodellen en relevantie voor de consument. Het zit tegenwoordig in alle aspecten van ons werk, dus ook in de Esprix.'

Gezien alle ontwikkelingen in de markt verwacht Smit dan ook dat er volop cases zijn die zich lenen voor de nieuwe Esprix-categorie Innovatie & transformatie. 'Gooi de schroom van je af of iets wel innovatief genoeg is. Stuur innovatieve concepten in en deel ze met je vakgenoten. Daar doen we het voor.'

Insturen voor de Esprix kan nog tot 20 januari 17:00 uur. De deadline voor de nieuwe categorie Innovatie ligt op 31 januari. 

Foto: William Rutten
Annette gaat op zoek naar onontdekte parels
Menheere eind-juryvoorzitter & Van de Ridder in bestuur
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right