Innovatie zit in het hart van ons vak
De Esprix zet dit jaar speciaal in op innovatie. Inzending voor de vakprijs voor de beste marcom-campagnes sluit op 20 januari, maar voor de nieuwe categorie Innovatie & transformatie is een wat ruimere deadline ingesteld: 31 januari. 'We willen een goede afspiegeling zijn van wat er gebeurt in het vak', zegt Esprix-juryvoorzitter Jacqueline Smit. 'Daarbij horen zowel totaal uitgewerkte als meer explorerende innovaties.'
Dat het marketingvak zich in enorm tempo ontwikkelt, blijkt wel uit de innovatieve campagnes die steeds vaker worden ontwikkeld. Daar ontbrak alleen een duidelijk afgebakende categorie voor, meent Smit, die net als vorig jaar juryvoorzitter is van de Esprix. 'We zagen innovatie nog onvoldoende terug in de inzendingen. Bestuur en jury wilden hier iets aan veranderen. En daarom bieden we vernieuwing een prominenter podium.
Als het om innovatie gaat, denkt Smit aan thema's als (big) datagebruik, branded en native content, singularity (Artificial Intelligence) en behavioural design. 'Veel bedrijven zijn bezig met digitale transformatie, dus verdient dat aandacht van de Esprix.'
Brede categorie Innovatie & transformatie
Smit pleit voor een brede categorie. 'Wat je vaak ziet in de markt is dat mensen bij het woord "innovatie" zó kritisch naar zichzelf worden dat ze bijna niets meer durven insturen. Maar het hoeft helemaal niet per se groots en meeslepend te zijn. Uitgangspunt van onze categorie Innovatie & transformatie is dat je op een andere manier tegen zaken aankijkt en dat het vak er iets van kan leren.'
Innovatie gebeurt al volop, maar campagnematig is het echt iets van de laatste paar jaar. 'Daarom staan wij open voor zowel totaal uitgewerkte als meer explorerende cases, die nieuwe puzzels aan het oplossen zijn. We maken het soms ook gewoon te ingewikkeld. Virtual Reality kun je heel groots inzetten, maar je kan het ook gebruiken voor kleine, slimme oplossingen.'
Digitale transformaties
De uitgangspunten van de Esprix (die zowel resultaat als creativiteit beoordeelt) maken deze prijs bij uitstek geschikt om innovatie te bekronen, aldus Smit. 'Iets dat nieuw is, laat zich qua resultaat niet direct bewijzen, maar daarin zoeken wij als jury juist de balans.'
Innovatie speelt ook een rol in Smits dagelijkse werk, als commercieel directeur van TMG Landelijke Media. 'We zijn TMG data lab gestart om tot data-driven communicatie-oplossingen te komen. Alle grote mediabedrijven zitten middenin een digitale transformatie, op zoek naar nieuwe verdienmodellen en relevantie voor de consument. Het zit tegenwoordig in alle aspecten van ons werk, dus ook in de Esprix.'
Gezien alle ontwikkelingen in de markt verwacht Smit dan ook dat er volop cases zijn die zich lenen voor de nieuwe Esprix-categorie Innovatie & transformatie. 'Gooi de schroom van je af of iets wel innovatief genoeg is. Stuur innovatieve concepten in en deel ze met je vakgenoten. Daar doen we het voor.'
Insturen voor de Esprix kan nog tot 20 januari 17:00 uur. De deadline voor de nieuwe categorie Innovatie ligt op 31 januari.