"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
Juryvoorzitter Sophie Benink in gesprek met Marieke van Balen, juryvoorzitter van de categorie Fast Moving.
Je bent voor het derde jaar voorzitter in de categorie Fast Moving. De context waarin cases beoordeeld worden verschilt per jaar. Zo ook de factoren die meegenomen worden in de beoordeling van de vakjury op creativiteit en effectiviteit. Waar ga jij dit jaar (extra) op letten?
“Dat maakt het inderdaad telkens opnieuw tot interessante edities. Waar in 2020 de opkomst van de Corona epidemie veelal zorgde voor het opschorten van budgetten en veel merken -soms zelfs geforceerd- zich richtten op het thema “verbinding blijven zoeken & in home genieten” is 2021 meer het jaar waar we gaan zien hoe merken zich hebben gedragen in een context van aanblijvende onzekerheid en aanwezigheid van Corona. Andere jaren was het regelmatig zoeken naar duidelijke doelstellingen (business/ marketing/ communicatie ) van de case en de behaalde resultaten in relatie daarmee, daar ga ik dit jaar nog scherper op letten en vooraf vragen over stellen. Zodoende voorkomen we onnodige discussie in de jury en concentreren we ons op inhoudelijke goede discussies, ik kijk ernaar uit :-)”
Welke ontwikkeling(en) van het afgelopen jaar binnen het Fast Moving segment verwacht of hoop jij in cases terug te zien dit jaar?
“De Retail business doet het in het algemeen erg goed terwijl Foodservice het in belangrijke segmenten zwaar heeft; ik verwacht hierdoor een impact op de invulling van omnichannel campagnes. Dat levert vaste mooie inzichten op.”
Welke Esprix case is je het meest bijgebleven en waarom?
“De cases waar de meeste discussie over was, zijn het beste bijgebleven. Dat zijn vaak niet de overduidelijke winnaars of verliezers, want die scoren meestal consistent. Zonder namen te noemen waren het cases waarvan de doelstellingen onvoldoende scherp geformuleerd waren en dus discussie ontstond over of het nou wel zo goed was qua resultaat. Cases waarbij het budget zo hoog was dat het resultaat wel duidelijk, maar niet knap was. En tenslotte cases waarbij de strategie of de insight super strak waren geformuleerd, maar de executie minder geslaagd was waardoor er discussie ontstond op het creatieve vlak. Dat maakt het juist heel leuk en leerzaam als jury.”