Esprix-interview Dick van der Lecq
Foto © Gerry Hurkmans
Dick van der Lecq, Managing Partner van ETCETERA in Amsterdam, is dit jaar juryvoorzitter in de categorie B2C.
Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Exprix?
‘Marketingcommunicatie is geen wiskunde. Veel van wat wij doen is niet direct meetbaar. Creativiteit is ook een soort magie waardoor je er nooit helemaal zeker van bent of het helemaal goed is. De Esprix geeft je de broodnodige bevestiging en beloning van vakgenoten.’
Waar staat de Exprix volgens jou voor?
‘Voor het met veel inventiviteit en energie van A naar B brengen van een merk of bedrijf.’
Wat onderscheidt de Exprix van andere prijzen voor marketingcommunicatie?
‘De Esprix zoekt de perfecte balans tussen de strategische kracht van de Accent, de creatieve kracht van de ADCN-lamp en de effectieve kracht van de Effie. Ten opzichte van de Effie is de Esprix iets toegankelijker, met iets meer nadruk op creativiteit en instant gedragsverandering. De Esprix is een soort creatieve gedragsEffie.’
Is de Exprix de meest begerenswaardige prijs? Zo ja, waarom?
‘De Esprix pas in ieder geval erg in de tijdsgeest: beweging, hier en nu! In deze tijd worden budgetten erg strak aangehaald, soms zelfs gehalveerd. En je krijgt niet veel tijd om te scoren, een campagne moet direct, op de korte termijn effect hebben. Niet dat ik daar altijd zo’n voorstander van ben, maar daar past de Esprix heel goed bij. En er is nog iets: een Esprix helpt bij de profilering van je bureau.’
Wie mag er dit jaar zeker niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Campagnes met een sociaal randje, zoals die van ASR en Ditzo.’
Welke voorgaande winnaar van de Exprix spreekt jou het meest aan en waarom?
‘Ik vond “Begin je eigen winkeltje” van Albert-Heijn een geweldige Esprix-case. Hoe je de doelgroep met ogenschijnlijk eenvoudige middelen -een stuk karton en een geweldige insight- acuut in beweging kan krijgen.’
En wat ontbreekt er nog aan de Esprix?
‘Je ziet dat de prijzenfestivals in deze tijden moeite hebben om een memorabel naslagwerk te financieren. Dus een fraai boek met de winnende Esprixcampagnes en de genomineerden moet er zeker komen!