"Creativiteit is zoveel méér dan dat ene campagne idee!"

Creativiteit is zoveel méér dan dat ene campagne idee
Juryvoorzitter Long Term Michiel Rijshouwer in gesprek met juryvoorzitter Maartje Bersi van de categorie Consumer Services.

Je bent nieuw in deze categorie. Wat trekt je aan in deze categorie?
“Klopt, een newbie Esprix juryvoorzitter hier. Ik zei vrijwel meteen ‘ja leuk!’ toen Esprix me belde met de vraag of ik deze categorie wilde voorzitten. Ik loop inmiddels aardig wat jaartjes in dienstverlening rond, je kunt dus rustig zeggen dat ik me hier wel vermaak! Ik hou van de strategische vraagstukken, een puzzel die vaak net wat meer van je vraagt. Dienstverlening draait om de continue verleiding van je klant, je moet echt heel goed snappen wie je klant is, wat em drijft, waarom hij jouw dienst moet afnemen. Want laten we eerlijk zijn, vaak is het voor de consument één pot nat. Ze zien weinig verschil tussen aanbieders. Zeker omdat een tastbaar product ontbreekt. Tel daarbij op dat het voor de meeste mensen vaak ook nog ‘low interest’ is. Tot zover het promopraatje haha! Maar zonder gekheid: Dit begint dus met een vlijmscherpe positionering, on point creatie die je vervolgens consistent in de hele journey toepast, van verleiden, overtuigen naar converteren. Daar moet je als marketeer echt een continue studie van willen maken; hoe blijf ik relevant voor de consument? Maak ik mijn belofte waar. Consumenten prikken anders feilloos door je campagne heen of je wordt gewoonweg niet gezien. Blijft het behang. Ik kijk enorm uit naar de inzendingen die aantonen dat ze dit spel helemaal in de vingers hebben, er een fantastische case op hebben gebouwd die zowel jaloersmakend is in zijn creativiteit als resultaat.”

Vind je dat er voldoende ruimte is bij bedrijven in jouw categorie voor creativiteit? En wat zou jouw betoog zijn om klanten in deze doelgroep te overtuigen van de kracht van creativiteit.
“Laat ik beginnen met: je stuurt niet op creativiteit om de creativiteit. De business uitdaging is en blijft het startpunt. Maar als je puur naar de Esprix opbrengst van de afgelopen jaren binnen Consumer Services kijkt zou je kunnen zeggen: er mag wel een tandje bij. Zonder de hele categorie te kort te willen doen. Maar het vraagt gewoonweg een investering in mensen, tijd en budget. En ja, dat is altijd een discussie, krijg je die ruimte ervoor. Zorg dat je board het belang ervan snapt: Met een goede aanbieding verkoop je een product, met creativiteit win je harten. We zeggen bij de Esprix niet voor niks ‘creativity that pays off’. We belonen creatief werk dat in staat is zichzelf terug te verdienen. Ideeën die mensen blijvend voor jouw merk in beweging brengen. Ideeën die je merkidentiteit versterken, die maatschappelijke discussies kunnen losmaken. Een beetje dienstverlener ontkomt er echt niet aan om daar ook zijn rol te pakken. Een goed creatief idee is daarnaast ook intern sterk richtinggevend en stuurt innovatie. Kortom: Creativiteit is zoveel méér dan dat ene campagne idee. Het draait om consequent en consistent bouwen aan je merk. En dat is iets van de lange adem. Wat mij betreft zie ik nog te vaak elk jaar weer een nieuw concept, zonde van de investering. Dus als je besluit aan de bak te gaan, hou vol!’ 



Van welke campagnes van afgelopen jaar hoop je dat ze inzenden voor jouw categorie?
“Oef. Even denken hoor. Best wel een ding dat er nu niet meteen een campagne top of mind is bij mij. Er zijn natuurlijk een aantal financiële dienstverleners dit jaar live gegaan met hun nieuwe merkpositionering en bijbehorende campagnes, daar ben ik persoonlijk wel benieuwd naar. Ik zou het vooral tof vinden om verrast te worden buiten de ‘usual suspects’, de onontdekte parels binnen consumer services? Kom maar door zou ik zeggen!”

"We moeten het geduld en het lef belonen"
We zijn weer open!
Annette gaat op zoek naar onontdekte parels
Menheere eind-juryvoorzitter & Van de Ridder in bestuur
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right