Menheere eind-juryvoorzitter & Van de Ridder in bestuur

persbericht, 10 december 2024

Nieuwe eindjuryvoorzitter
Het jaar is bijna ten einde, de balans kan weer worden opgemaakt. Welke cases kunnen aantonen dat ze niet alleen heel creatief maar ook heel effectief zijn geweest? Vanaf 2 januari kan er weer worden ingestuurd en begin maart gaat de Esprix jury zich daar weer over buigen. Dit jaar zal dit gebeuren onder leiding van een nieuwe eindjuryvoorzitter, Annette Menheere. Na vier jaar voorzitterschap treedt Edward van de Ridder af en treedt hij toe tot het Esprix bestuur, naast Jacqueline Smit en Jur Baart. 

Menheere: “De afgelopen jaren heb ik als deeljuryvoorzitter Sales Promotions & Activations veel prachtige, creatieve cases langs zien komen. Maar het allerleukst en -leerzaamst vond ik de discussie in de eindjury. Daarin bespreek je het beste werk uit alle categorieën met alle juryvoorzitters, van CMO’s tot de top van creatieve bureaus. Dus toen ik gevraagd werd om die Eindjury voor te zitten, zag ik daar een enorme kans in.”

Creativiteit in de volle breedte
“In onze jury zitten adverteerders, creatieven, strategen, producenten, heel veel ervaren mensen uit de volle breedte van het vak”, vervolgt Menheere. “Wat mij opvalt is dat bij de inzendingen de creativiteit van de bekende bureaus altijd goed vertegenwoordigd is. Maar ik denk ook dat er nog veel meer creativiteit out there is, die nog niet naar de Esprix wordt ingestuurd. Ik wil dus graag, samen met al die juryleden, op zoek naar de nog onontdekte parels. Cases van adverteerders en bureaus die tot nu toe misschien nog niet weten van de Esprix of daar in ieder geval nog niet voor insturen. Ik wil graag de krachtige werking van creativiteit in de volle breedte vieren.” 

Frisse energie, frisse ideeën
En waarom vroeg het Esprix bestuur Annette Menheere als voorzitter van de jury? Jur Baart, Esprix bestuurslid: “Annette was al vroeg in haar carrière bezig met creativiteit, zat lange tijd in het bestuur van de Jonge Honden. En naast veel ervaring aan bureauzijde, o.a. bij TBWA, JWT, KesselsKramer en Kokoro werkt ze inmiddels alweer een tijd aan klantzijde. Kortom: ze heeft dus van alle kanten gezien hoe goed creativiteit kan werken. Voor ons de ideale kandidaat om de kracht van creativiteit van alle kanten te belichten. En toen we haar daarover spraken, voelden we al direct veel frisse energie, veel frisse ideeën”.

Natuurlijke versterking van het team
Aan bestuursvoorzitter Jacqueline Smit de vraag: waarom hebben jullie Van de Ridder gevraagd voor het bestuur? “Bij de Esprix is het een goed gebruik dat de bestuursleden een rol in de hoofdjury hebben gehad. Edward heeft dat vier jaar verdienstelijk gedaan als voorzitter van de hoofdjury. Daarnaast heeft hij in die jaren vaak meegedacht hoe we de Esprix inhoudelijk een nog betere plek konden geven in het Award landschap. Alles opgeteld voelde het als heel vanzelfsprekend om hem te vragen tot het bestuur toe te treden. Samen met Marieke Dekkers, die de Esprix al jaren operationeel runt, hebben we daarmee nog meer slagkracht. Wij kijken uit naar een mooi nieuw Esprix jaar.” 

Annette gaat op zoek naar onontdekte parels
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right