Esprix 2025: 32 bekroning voor 26 unieke cases!

De Esprix bekroont zesentwintig cases
Esprix-uitreiking donderdag 15 mei in STRAAT Museum

Amsterdam, 11 april 2025.  

Zesentwintig verschillende cases krijgen op 15 mei tweeëndertig Esprix’s uitgereikt. Stuk voor stuk campagnes die bewijzen dat goede creatieve ideeën jaloersmakende resultaten kunnen opleveren. DDB Amsterdam & Fitzroy leiden samen het bureauklassement met ieder 3 bekroningen. De jury maakt op 15 mei tijdens de uitreiking in het STRAAT Museum bekend met welke kleur – brons, zilver of goud – de winnaars worden bekroond.

Esprix zet de meest succesvolle marketingcommunicatie campagnes op een podium. Creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken. De afgelopen jaren is de Esprix-jury uitgegroeid tot de meest prestigieuze marketingjury van Nederland. Het is de enige award waar creatieven, marketeers, strategen, producers en ondernemers samen jureren. De diversiteit van de jury zorgt ervoor dat de cases vanuit elk perspectief worden bekeken. Zij beoordelen de inzendingen bovendien gelijkwaardig op het creatieve idee en het resultaat. Annette Menheere, Eindjuryvoorzitter: “We zien ook in de inzendingen van dit jaar een divers palet aan soorten cases en campagnes met fantastisch resultaat. Ik zou bijna willen zeggen: een jaloersmakend jaar!”.  

De oogst van dit jaar, 32 Esprix's, vertegenwoordigt het beste werk van 2024. 

Op donderdag 15 mei reikt de jury in het STRAAT Museum de bekroningen uit. Ook dit jaar wordt het weer een zeer bijzondere, exclusieve avond voor de top van Marketing Nederland. 

De bekroningen per categorie:

Business for good
Heilige grond
Beterboompje
Fama Volat

Hoe Kruidvat met haar campagnes over verzorgingsarmoede haar purpose waarmaakt.
Kruidvat - A.S. Watson
DDB Amsterdam & DDB Retail

Jeugdloon Campagne
FNV Young & United
Young Ones Media

KPN - Stukje Van Mij #BeterInternet
KPN 
Dentsu Creative Amsterdam

Business to business & Employee experience
Give a Nod to the Mod
Nationale Politie
The Invaders, Initiative

Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen
Rabobank
Kaliber

Business to consumer
Chicken & Whattt?!
McDonald’s Nederland
ACE Social

Daar zit je dan. Met je ton op de bank.
BridgeFund
Ceci n'est pas un bureau

Online Privacy
Consumentenbond
N=5, Mediaplus

Charity & Not for profit
De genadeloze aftakeling
Stichting ALS Nederland
Joe Public

Ik bepaal zelf wie m'n.. mag zien
HelpWanted
Johnny Wonder

Consumer services
ANWB Racing Offers
ANWB
Fitzroy | United Playgrounds

Big Spender
ABN AMRO
ACE

Daar zit je dan. Met je ton op de bank.
BridgeFund
Ceci n'est pas un bureau

Durables
Hoe Toyota helpt om een gelijk speelveld te creëren voor iedereen
Toyota - Louwman & Parqui
DDB Amsterdam, Carien de Bas, Wavemaker, StudioM, Coebergh, Fabian and Jasper, Bax Projects, DPG Media, DealerTeam

Fast moving
#ModTheVeg
Knorr
The Invaders, Mullenlowe

Smell Finer, Get Closer
AXE
Storyboard Agency

Long term 
Top jij blijft al bijna 25 jaar Bob
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat & Dienst Publiek en Communicatie
Roorda Reclamebureau

Nederland houdt van de AH Hamsters, al ruim 20 jaar lang
Albert Heijn
TBWA\NEBOKO, Ambassadors, Public Audio, Holy Fools, Jelier & Schaaf, AH Studio, Dentsu Benelux

Media, Entertainment & Communications
Danse Macabre
Efteling
Efteling

KPN - Stukje Van Mij #BeterInternet
KPN
Dentsu Creative Amsterdam

Retail, etail & ecommerce
ANWB Racing Offers
ANWB
Fitzroy | United Playgrounds

Buiten besef je wat je echt nodig hebt
Bever
Havas Lemz

Hoe Kruidvat met haar campagnes over verzorgingsarmoede haar purpose waarmaakt.
Kruidvat - A.S. Watson
DDB Amsterdam & DDB Retail

Sales promotions & Activations
De genadeloze aftakeling
Stichting ALS Nederland
Joe Public

Dieren laten van zich horen
Albert Heijn
TBWA\NEBOKO, Holy Fools, Studio Freek, AH Studio, Ambassadors, Public Audio, Dentsu Benelux, Boomerang Agency, Lumen, Airborne

IKEA DRÖMLAND
IKEA Nederland
Home, Mojo Concerts BV, All Day Productions, Buro Hobo, Woodwork Amsterdam, Essence Mediacom, Coebergh Communicatie & PR

Hornbach Bagagewagen
HORNBACH
Buutvrij for life

Smart budget
ANWB Racing Offers
ANWB
Fitzroy | United Playgrounds

HEMA stagiaire
HEMA
Truus

Hotel AZC
VluchtelingenWerk Nederland
Tosti Creative, Blyde Benelux

Hoofd-Sponsor van de 12e man
Bavaria
Fama Volat

Motilayo Williams over haar favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Het moet iets teweegbrengen dat beklijft."
“Met creatieve courage business resultaten behalen”
Deadline verlengd!
"We zoeken naar een geïntegreerde aanpak"
"Iedere behaalde Esprix is echt een topprestatie."
"Zie vaak productgedreven communicatie"
"Creativiteit is zoveel méér dan dat ene campagne idee!"
"We moeten het geduld en het lef belonen"
We zijn weer open!
Annette gaat op zoek naar onontdekte parels
Menheere eind-juryvoorzitter & Van de Ridder in bestuur
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right