Esprix-interview Oscar Diele
Oscar Diele, Chief Marketing Officer van Spil Games, is jurylid bij de Esprix.
Waarom mag een bedrijf met een goede marketing-communicatiecase niet ontbreken bij de Esprix?
‘Omdat de Esprix een prestigieuze vakprijs is. Als je case daar in de prijzen valt, wordt hij gezien als een inspirerend voorbeeld dat navolging verdient.’
Waar staat de Esprix volgens jou voor?
‘De Esprix staat voor marketingcommunicatie die niet alleen op strategie en creatie wordt afgerekend, maar ook op effectiviteit en impact. De Awards tonen aan dat marketeers, creatieven, opdrachtgevers en bureaus een positieve impact kunnen hebben op de groei van de organisatie.’
Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen voor marketingcommunicatie?
‘Bij de Esprix kijkt de jury naar de strategie en de creatie, maar niet alleen dat, het gaat ook om het resultaat. Alleen campagnes waarbij wordt aangetoond dat ze daadwerkelijk het gedrag van de doelgroep hebben beïnvloed, komen in aanmerking voor een Esprix.’
Is de Esprix volgens jou de meest begerenswaardige prijs? Zo ja, waarom?
‘Absoluut. De Esprix is een Award die elk jaar aan prestige en impact wint. De kwaliteit van de cases, het gewicht van de jury en het feit dat steeds meer bedrijven de Esprix omarmen laten zien dat deze vakprijs steeds krachtiger wordt.’
Wie mag er dit jaar zeker niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Iedere bureau of opdrachtgever die van mening is dat zijn campagne vakgenoten kan inspireren.’
Welke voorgaande winnaar van de Esprix spreekt jou het meest aan en waarom?
‘Alle voorgaande winnaars zijn stuk voor stuk campagnes die laten zien dat intelligente strategie en onderscheidende creativiteit leiden tot commercieel succes. Ze tonen aan dat goedgemaakte campagnes de investeringen dubbel en dwars terugverdienen. Een terechte winnaar vorig jaar vond ik Albert Heijn met “Begin je eigen winkeltje”. Die campagne heeft echt iets losgemaakt in Nederland.’