"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"

Juryvoorzitter Annette Menheere in gesprek met Boris Nihom, juryvoorzitter van de categorie New business concepts. 

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
"Vorig jaar hebben wij in onze categorie 'Feelee' bekroond: een slimme app die helpt om mensen hun mentale gezondheid te verbeteren. Binnen Feelee benoem je in een paar kliks wat je gevoel is, niet met woorden maar met laagdrempelige emoji's. En je krijgt inzicht in welke gewoontes je een boost geven. Feelee is ontwikkeld in samen Amsterdam UMC en de UvA en wordt ondersteund door partners als Oidido, Deutsche Telekom en FC Utrecht. De jury was onder de indruk van de relevantie van het idee: de wachtrijen in de gezondheidszorg zijn lang en de meeste huidige oplossingen sluiten niet aan bij het digitale app-gebruik van jongeren. Feelee laat zien dat je door net even anders te kijken met een een paar 'simpele' tweaks een positieve gedragsverandering teweeg kan brengen én grote wetenschappelijke en corporate partners aan je kan binden. In 2022 bekroonden we het Helpende Bord van Hak met goud; tof om in 2023 een idee dat meer uit de start-up hoek kwam te bekronen."

Wat beschouw je als de grootste uitdagingen voor inzendingen in de categorie New Business Concepts
"Het lastige aan deze categorie is dat we soms appels met peren moeten vergelijken. Want eigenlijk alles dat niet een campagne is, maar wel tot commerciële groei of positief maatschappelijk resultaat moet leiden heeft kans op bekroning: nieuwe producten of diensten van grote corporates, nieuwe start-ups of corporate ventures, of slimme digitale innovaties. Dat maakt dat inzenders soms niet helemaal lijken te weten waar ze zich op moeten focussen bij een inzending. Om inzenders een handje te helpen hierbij drie essentiële tips:

1. Omschrijf je doelstelling simpel maar kraakhelder: Wat wilden jullie bereiken? Waarom wilden jullie dat bereiken (context)? En hoe maak je succes meetbaar?

2. Richt je case op de kern van het business idee. Wat is het concrete 'ding' dat jullie hebben ontwikkeld dat mensen kunnen gebruiken? Welke keuzes zijn hierbij essentieel voor het succes? Bij een business idee waar ook campagne voor is gevoerd, kijkt onze jury hoe jaloersmakend de propositie zelf is, dan de campagne eromheen.  

3. Wie is/zijn de afzender(s)? Dit kan een corporate zijn, een bureau, een start-up, een investeerder of elke andere mogelijke combinatie van opdrachtgevers, uitvoerders en geldschieters. Bedenk dat een goed business idee vele vaders (m/v/x) kan hebben en verval dus niet in traditionele klant/bureau conventies ("We hebben het in-house ontwikkeld en het bureau heeft alleen de campagne gedaan, dus we sturen alleen campagneresultaat in"). Wees transparant over ieders rol."



Aan welk land kan Nederland internationaal een voorbeeld nemen voor wat betreft de categorie New Business concepts?
"Er is niet echt een land dat hierin voor- of achter loopt. Voor inspiratie raad ik inzenders aan om vooral te kijken naar de Cannes Lions en Eurobest winnaars van afgelopen jaar in categorieën als "creative business transformation", "creative commerce" en "innovations". De winnaars zijn eenvoudig via Google te vinden en alle case films staan hier: https://lovetheworkmore.com/2023-2/ 

Mijn persoonlijke favorieten van afgelopen jaar zijn: Vaseline - See My SkinRenault - Plug Inn en Europharma - Scrolling Therapy"

 

Annette gaat op zoek naar onontdekte parels
Menheere eind-juryvoorzitter & Van de Ridder in bestuur
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right