Esprix-interview Jacqueline Smit
Jacqueline Smit, directeur van 538 Groep, is voorzitter van de jury van de Esprix.
Waarom mag je als bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Esprix?
‘Omdat de Esprix de prijs is die de gedragscomponent beloont, de mate waarin een merk er in is geslaagd de consument in beweging te krijgen. En daar gaat het toch om in dit vak. Je moet kunnen aantonen in welke mate je het gedrag van de consument hebt beïnvloed, dus een reëel activatieresultaat kunnen aantonen.’
Wat onderscheidt deze Award van andere prijzen in de marketingcommunicatie?
‘Bij de ADCN ligt het zwaartepunt op creativiteit, bij de SPIN op interactiviteit en de Effie bekroont de effectiviteit. Maar de Esprix is een prijs voor het commerciële, het artistieke én het activatieaspect, dat heeft geen enkele andere Award in Nederland. Het gaat daarbij om duurzame activatie, een echte, meetbare gedragsverandering op de lange termijn. Neem de zilveren DELA-case van vorig jaar. Je werd aangespoord iets van een dierbare achter te laten op internet. Dat zette mensen in beweging, maar veranderde ook de categorie. Dat is natuurlijk op het moment van jureren strikt genomen niet meetbaar, maar de jury is zo deskundig dat zij dat absoluut kan beoordelen.’
Is de Esprix de meest begerenswaardige prijs op het gebied van marketing-communicatie?
‘Tegenwoordig zie je dat een merk steeds meer in dialoog moet, en wil, met de consument. Je moet authentiek, realistisch communiceren, wil je hem of haar nog in beweging krijgen. Als de Esprix dat beloont, en dat doet ze, dan is het de meest begerenswaardige prijs van Nederland.’
Wie mag er dit jaar niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Ieder merk dat er in is geslaagd een activatie in gang te zetten die significant en bijzonder is voor een categorie. Je ziet dat merken soms wel heel snel trots zijn, maar laat ze het eerst maar eens aantonen met een deugdelijke onderbouwing en bewijsvoering.’
Welke Esprix-winnaar uit voorgaande jaren spreekt jou het meest aan?
‘Albert Heijn zat vorig jaar op een heel herkenbare manier dichtbij zijn DNA door consumenten een mooie kruidenierswinkel bij elkaar te laten sparen. Het was bovendien een uitstekend onderbouwde case, dus een heel terechte winnaar van goud.’