"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"

Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars bij de Esprix Awards. 

Amsterdam, 10 mei 2023

Honderdzesenvijftig marketeers, strategen, producers en creatieven kwamen gisteren bij elkaar voor de uitreiking van de Esprix Awards in De Duif. Tijdens deze bijzondere uitreiking zijn de bronzen, zilveren en gouden bekroningen bekendgemaakt. De grote winnaars zijn dit jaar Kruidvat met ‘Van Prijsvechter naar hartendief’ en Staatsloterij met ‘Hoe de Oudejaarstrekking jaar op jaar een grotere traditie werd’, die beiden een gouden Esprix in ontvangst mocht nemen. 

Eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder: “De Esprix wil creativiteit bekronen die jaloersmakend goed werkt. Deze twee cases maken anderen echt jaloers, het zijn echte Dat-wil-ik-ook-campagnes. Ideeën waarmee je als merk jaren vooruit kan, waar je jaar op jaar succes mee kunt boeken. Dat we die met goud mogen bekronen in het jaar dat we de Long Term Esprix introduceren, dat maakt mij persoonlijk heel blij!”

In totaal werden 141 cases in 13 categorieën ingestuurd. Deze werden beoordeeld door een brede jury van 136 vakgenoten. De jury bekroonde het beste werk met in totaal met 2 gouden, 5 zilveren en 25 bronzen awards. 

De complete uitslag van de Esprix Awards 2023:

Goud in de categorie Business to Consumer 

Van prijsvechter naar hartendief
Kruidvat 
DDB Amsterdam & Eigen Fabrikaat 

Goud in de categorie Long Term 
Hoe de Oudejaarstrekking jaar op jaar een grotere traditie werd.
Staatsloterij
TBWA\NEBOKO

Zilver in de categorie Charity & Not for profit 
Ondraaglijke Sieraden
Slachtofferhulp Nederland
N=5, Cake film & photography, De Grot, Massive Music, Blyde

Zilver in de categorie Consumer services 
De Kilometerverzekering. Ja, dat is OHRA.
OHRA
Joe Public Take-Away Advertising, HolyFools, MindShare

Zilver in de categorie Long term 
Hoe je met Zaterdag de harten van Nederland verovert
ŠKODA Nederland
Selmore Creative Agency, EssenceMediacom 

Zilver in de categorie Retail, etail, ecommerce 
Van prijsvechter naar hartendief
Kruidvat 
DDB Amsterdam & Eigen Fabrikaat 

Zilver in de categorie Smart budget 
De Verdwenen SS'er
Nationaal Monument Kamp Amersfoort
iO

Brons in de categorie Business for good
Niemand Buitenspel
ING
Wefilm Creative Agency

Brons in de categorie Business for good
Primeur in Nederland: Nationale-Nederlanden en Runner’s World lanceren cover met braille
Nationale-Nederlanden
Triple Double Sportmarketing, Runner's World Hearst Media, Stichting Running Blind

Brons in de categorie Business to Business & Employee Experience
Woest Zuid zoekt Senior Klimboom Analist
Woest Zuid
Johnny Wonder

Brons in de categorie Business to Business & Employee Experience
Randstad - Andersom Solliciteren
Randstad Nederland
Dentsu Creative Amsterdam 

Brons in de categorie Business to consumer
Randstad - Andersom Solliciteren
Randstad Nederland
Dentsu Creative Amsterdam 

Brons in de categorie Business to consumer
De Kilometerverzekering. Ja, dat is OHRA.
OHRA
Joe Public Take-Away Advertising, HolyFools, MindShare

Brons in de categorie Business to consumer
PLUS Kerst 2022
PLUS Retail
Energize

Brons in de categorie Charity & Not for profit
De Verdwenen SS'er
Nationaal Monument Kamp Amersfoort
iO

Brons in de categorie Charity & Not for profit
Hoe gasvrij ben jij?
Natuur & Milieu
Buutvrij for Life, Kollektiv Media & PR, September Digital Agency, Okerblauw, Film Nomads

Brons in de categorie Durables 
Porsche - Girlhood Dreams
Porsche Nederland
Dentsu Creative Amsterdam, EssenceMediacom, The Media Nanny, Maria Bodil

Brons in de categorie Durables
Volkswagen - Je vertrouwde vriend
Volkswagen Nederland
Dentsu Creative Amsterdam, EssenceMediacom, Flowresulting, Brand Doctors

Brons in de categorie Fast moving
Naïf yes we are!
Naïf Good Care
Fitzroy, Match My Brand, Pink Marketing, Joan An Beaudoin

Brons in de categorie Fast moving
Unox: De Langste Aanloop Ooit
Unox 
Being There

Brons in de categorie Fast moving
Verzeker Carnaval 
Bavaria (Royal Swinkels Family Brewers)
Fama Volat, Zigt 

Brons in de categorie Long term 
Het succes van een 'zuinig' verhaal
Zeeman 
Persuade

Brons in de categorie Long term
Zo Simpel kan het zijn
Simpel 
Alfred International

Brons in de categorie Media, Entertainment & Communications
Doornroosje kust je wakker
Poppodium Doornroosje
Bureau Loos

Brons in de categorie Media, Entertainment & Communications
Unox: De Langste Aanloop Ooit
Unox 
Being There

Brons in de categorie New business concepts
Feelee
Greenberry & Garage2020
Greenberry & Garage2020

Brons in de categorie Retail, etail & ecommerce
PLUS Kerst 2022
PLUS Retail
Energize

Brons in de categorie Sales promotions & Activations
Expeditie Oceaan
Albert Heijn
TBWA\NEBOKO

Brons in de categorie Sales promotions & Activations
NS Wintercity
NS
TBWA\NEBOKO

Brons in de categorie Smart Budget
KPN - Sint belt aan
KPN
Dentsu Creative Amsterdam

Brons in de categorie Smart Budget
Sorry Haarlem, you can’t ban this meat ad
La Vie 
Fitzroy

Brons in de categorie Smart Budget
Stop als vak met gokreclame
Copy Commando
Copy Commando

Annette gaat op zoek naar onontdekte parels
Menheere eind-juryvoorzitter & Van de Ridder in bestuur
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right