lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
Hoe was het niveau vorig jaar?
Goed en inspirerend! Er zaten parels tussen van bureaus en adverteerders die er in slagen om werk te maken dat ook op het internationale speelveld gaat scoren.
Wat is je opgevallen?
Crossmedia is de norm en digitaal een integraal onderdeel van het hedendaagse werk. Tel daar marketeers en bureaus bij op die scherp durven te kiezen. Die combinatie leidt tot ingezonden ideeën die in symbiose zijn met de middelen, tactieken en mediakanalen om ze effectief te laten scharnieren.
Wat kan beter en waarom?
Het is in de regel tactisch sterk en slim, maar het blijft vaak vluchtig en mist lengte. Het korte termijn effect prevaleert boven het bouwen aan de grotere merkreputatie. Voor volgend jaar zou het mooi zijn om keuzes terug te zien waar dit jaar de basis voor werd gelegd. Lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen die de moeite vormen om in beweging te komen; dan moeten ze dus wel optellen, ieder jaar weer.
Waarom moeten mensen naar de Esprix uitreiking komen?
Het is de bekroning van het beste werk op het gebied van marketingcommunicatie. De opdrachtgevers, de bedenkers en de makers hebben hun werk laten beoordelen door hun concurrenten en vakgenoten. De resultaten daarvan verdienen niet alleen een bekroning, maar ook navolging in het vak. Hier komen de vakidioten samen uit de creatieve en marketingwereld. De avond is daarmee zowel een mooie afspiegeling van de toon en smaak van het vak van het afgelopen jaar als de start van de keuzes die we volgend jaar kunnen verwachten.
Wat betekent de Esprix voor jou persoonlijk?
Ik zie werk voorbijkomen dat ik zelf gemaakt had willen hebben! Ideeën die de toon zetten in plaats van de massa volgen. Als het je lukt om de massa op je eigen voorwaarden in beweging te krijgen dan heb ik daar bijzonder veel respect voor. Het is een dubbel moeilijke opgave omdat het werk moet excelleren op de combinatie van creativiteit en effectiviteit. Ik zie het als mijn bijdrage aan het vak om de discussies daarover te faciliteren.
Is Esprix eigenlijk stiekem de belangrijkste reclameprijs?
De Esprix zijn de Leeuwen van Nederland. Krachtige ideeën die mensen aantoonbaar in beweging krijgen. Dat is waar het marketingcommunicatie vak om draait en waar creatieven en marketeers het voor doen. Ideas that pay off!
Hebben we voldoende reclameprijzen of juist te veel?
De verschillende prijzen dienen ieder hun eigen doel: de ADCN beoordeelt zuiver idee en craft, de Effie prijst hoofdzakelijk effect. Voor de Esprix kan het één niet zonder het ander: voor marketingcommunicatie moet een goed idee mensen in beweging krijgen. Het is goed voor het vak dat de prijzen de verschillende perspectieven op scherp zetten, daarmee worden de discussies, ook tussen de 150 juryleden van de Esprix, juist interessanter.