“Met creatieve courage business resultaten behalen”

Juryvoorzitter Media, Entertainment & Communications Frieda Ulsamer de Waard in gesprek met Maaike Maagdenberg juryvoorzitter van de categorie Fast Moving. 

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?“Binnen Fast moving kozen we voor de campagne van Texels. Deze werkte goed omdat het idee gefocust was op onderscheidenheid door te kiezen voor het consistent neerzetten van een eigen unieke merkwereld met veel aandacht voor bijzondere vormgeving. Met deze creatieve kwaliteit van de campagne en aantoonbaar zeer goede business resultaten die werden behaald los van de hoogte van het budget en distributiekracht.” 

Als Global Marketing Director van Guylian kom je internationaal ook vast vaker jaloersmakend werk tegen. Welke case van het afgelopen jaar springt er bij jou met kop en schouders bovenuit en waarom?
“KitKat met de ‘Have a break from Tech frustrations’. Een campagne die mensen uitnodigt om ‘even een pauze te nemen’ van de frustrerende aspecten van technologie. Een jaloersmakend voorbeeld van hoe een merk de tand des tijds doorstaat en onderscheidend creatief is juist door consistent te blijven. Daarnaast een campagne die aandacht trekt, omdat het zo goed aansluit bij de huidige tijdgeest en uitdagingen waar consument en maatschappij voor staan.
Verder springt voor mij met kop en schouders door onderscheidend opvallend werk in fast moving de campagne van ‘Magnum Stick to the Original’ op. 'De aankoop van een nep-Magnum door een vriendje zorgt voor twijfel in het hoofd van zijn partner – wat heeft hij nog meer gefaket? Terwijl een onheilspellend koor “FAKE! FAKE!” scandeert met dramatische strijkers, ziet de vrouw haar ergste angsten bevestigd – alles van zijn sporttrofeeën tot zijn weelderige snor is nep. Gedesillusioneerd vertrekt ze om te genieten van het enige waar ze nog op kan vertrouwen– een Magnum-ijsje'. Met entertainment, storytelling en humor in creatie & copy is dit een voorbeeld hoe een onderscheidende, originele uitvoering een lastige boodschap effectief kan communiceren door af te wijken van de standaard binnen de categorie. Adverteren tegen generieke merken vraagt om creatieve courage!” 


In Nederland wordt er vaak geklaagd over dat ons vak zoveel prijzen kent. Herken jij dit als marketeer en is de Esprix misschien een uitzondering? 
“Ik weet natuurlijk dat er geklaagd wordt. Maar mensen die klagen moeten zich afvragen waarom ze dit vervelend vinden, want er zijn voornamelijk positieve effecten van prijzen toekennen. Erkenning geven en krijgen, successen vieren en delen geeft positieve energie en wie kan dat nu niet gebruiken in deze tijd? Door de specifieke Esprix awards van onderscheidend creatief werk met aantoonbaar business resultaten in de schijnwerpers te zetten, word je als marketeer door deze outside-in kijk van ander werk inspiratie en bewijsvoering aangedragen hoe je met creatieve courage business resultaten kan behalen.”

"Het moet iets teweegbrengen dat beklijft."
Deadline verlengd!
"We zoeken naar een geïntegreerde aanpak"
"Iedere behaalde Esprix is echt een topprestatie."
"Zie vaak productgedreven communicatie"
"Creativiteit is zoveel méér dan dat ene campagne idee!"
"We moeten het geduld en het lef belonen"
We zijn weer open!
Annette gaat op zoek naar onontdekte parels
Menheere eind-juryvoorzitter & Van de Ridder in bestuur
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right