Annette gaat op zoek naar onontdekte parels

Na vier jaar vindt Edward van de Ridder het mooi geweest en stopt hij als eindjuryvoorzitter van de Esprix Awards. In de startblokken staat Annette Menheere om het stokje van hem over te nemen. Met een carrière aan zowel bureau- als klantzijde belooft zij een frisse wind in het voorzitterschap te brengen. Fonk appt met Annette over onontdekte parels, jaloersmakende campagnes en de trends voor de komende editie.

Het is nu ruim een week geleden dat bekend werd gemaakt dat jij de nieuwe juryvoorzitter bent van de Esprix Awards. Waar kijk je het meeste naar uit?
Naar de inzendingen en het gesprek daarover met elkaar natuurlijk!

Dat snap ik helemaal. Is dat ook dé reden waarom je hebt gekozen voor deze nieuwe rol?
Vooropgesteld dat ik er niet voor gekozen had, maar werd gevraagd ;). Ik was al een paar jaar betrokken bij de Esprix als jury en juryvoorzitter van de categorie Sales Promotions. Ik heb vanuit die bescheiden rol de discussies met elkaar over de cases als verrijkend ervaren. Dat ik dat nu mag doen vanuit mijn nieuwe rol, zie ik als een mooi vervolg en kans om ook de nog onontdekte parels actief uit te nodigen in te zenden.

Exciting! Hoe ga je ervoor zorgen dat ook deze onbekendere parels een podium krijgen?
Dat begint er natuurlijk mee dat we zelf actief op zoek gaan. Ik ga daarvoor ook kijken – samen met de juryvoorzitters – hoe we daaraan per categorie en met de juryleden per categorie beter kunnen bijdragen, begrijpen wat potentiële inzenders tegenhoudt en wat we daarvan kunnen leren. Of ze op het podium komen, hebben ze natuurlijk vooral zélf in de hand, maar het begint met het inzenden van een strak geschreven case, haha.

True, maar aan jouw inzet gaat het in ieder geval niet meer liggen haha. Wat denk jij dat mogelijke inzenders op dit moment tegenhoudt om zich aan te melden?
Jah goeie, dat zullen we ze gaan vragen, maar ik vermoed een mix. Uiteenlopend van bijvoorbeeld kleinere teams met weinig tijd om in te zenden, het idee dat de grote merken/budgetten meer bepalend zijn, en laten we het ook nuchter benaderen, niet elk merk of bureau dat een parel heeft, heeft de Esprix al op het netvlies. Tot slot hoor ik ook weleens dat we net te vroeg komen en is een campagne bijna een jaar later alweer verder weg in het geheugen gezakt.

Genoeg zaken om je sterk voor te maken dus! Welke tip zou jij geven aan degenen die nog twijfelen om mee te doen?
Met stip op één: Don’t be a stranger! Neem gewoon even contact op met ons en leg je dilemma of vraag voor. We denken graag met je mee!

Genoteerd. Je hebt een rijke ervaring aan zowel bureau- als klantzijde. Hoe helpt deze dubbele achtergrond jou als juryvoorzitter?
Wat een leuke vraag! De juryvoorzitters zijn stuk voor stuk zeer ervaren én betrokken en stáán voor hun mening. Het is fijn dat het perspectief van bureauzijde en van adverteerders daarbij min of meer gelijk verdeeld is. Ik zie het vooral als mijn taak dat een ieder zijn bijdrage kan leveren aan de discussies en dat dat de selectie van de winnende cases ten goede komt.

Superhandig! Wat maakt een case voor jou écht onderscheidend en Esprix-waardig?
De Esprix gaat over jaloersmakend creatieve campagnes mét jaloersmakend resultaat! Juist die combinatie maakt het onderscheidend én ook een ongelofelijk knappe prestatie. De Esprix gelooft dat creatief denken nieuwe manieren biedt om naar uiteenlopende en soms complexe vraagstukken te kijken én te helpen oplossen. Het blijft belangrijk daarom deze parels met de awards in het zonnetje te zetten!

Welke case van de afgelopen jaren is jou extra bijgebleven?
Dat is voor mij Zeeman, die de afgelopen jaren campagnes heeft gevoerd die scharnierden op de kern van het merk: ‘een goed product hoeft niet duur te zijn’. Dit hebben ze steeds met jaloersmakende campagnes invulling weten te geven en daarmee jaar op jaar met hun activaties – van bruidsjurk tot parfum en hippe sneakers – een nieuw publiek weten te trekken. Daarmee hebben ze dik verdiend in 2021 de Grand Esprix gekregen in de categorie Sales Promotions!

Kijk eens aan! Dan rest mij nog één vraag: welke trends verwacht je te zien in de inzendingen van dit jaar?
Ouf! Helaas zit hier geen ‘alwetende’, maar er zijn wel enkele trends die mij opvallen: de invloed van Gen Z zet door. Zij laten het belang van social issues meer meewegen in hun beslissingen (klimaat, inclusie, racisme, is een bedrijf goed voor z’n medewerkers, etc.). Dat heeft zijn effect! Daarnaast denk ik dat de trend van meer gepersonaliseerde mobile content doorzet, evenals het gebruik van short video’s en livestreams op platformen als TikTok en Insta. AI zal al meer toegepast gaan worden. En in zijn algemeenheid zet mijns inziens de trend door dat merken in toenemende mate authentiek blijven en zich verantwoordelijker gedragen. Stiekem hoop ik dat laatste ook vooral terug te zien in de cases! ;)

 

 

Menheere eind-juryvoorzitter & Van de Ridder in bestuur
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right