Annette gaat op zoek naar onontdekte parels
Na vier jaar vindt Edward van de Ridder het mooi geweest en stopt hij als eindjuryvoorzitter van de Esprix Awards. In de startblokken staat Annette Menheere om het stokje van hem over te nemen. Met een carrière aan zowel bureau- als klantzijde belooft zij een frisse wind in het voorzitterschap te brengen. Fonk appt met Annette over onontdekte parels, jaloersmakende campagnes en de trends voor de komende editie.
Het is nu ruim een week geleden dat bekend werd gemaakt dat jij de nieuwe juryvoorzitter bent van de Esprix Awards. Waar kijk je het meeste naar uit?
Naar de inzendingen en het gesprek daarover met elkaar natuurlijk!
Dat snap ik helemaal. Is dat ook dé reden waarom je hebt gekozen voor deze nieuwe rol?
Vooropgesteld dat ik er niet voor gekozen had, maar werd gevraagd ;). Ik was al een paar jaar betrokken bij de Esprix als jury en juryvoorzitter van de categorie Sales Promotions. Ik heb vanuit die bescheiden rol de discussies met elkaar over de cases als verrijkend ervaren. Dat ik dat nu mag doen vanuit mijn nieuwe rol, zie ik als een mooi vervolg en kans om ook de nog onontdekte parels actief uit te nodigen in te zenden.
Exciting! Hoe ga je ervoor zorgen dat ook deze onbekendere parels een podium krijgen?
Dat begint er natuurlijk mee dat we zelf actief op zoek gaan. Ik ga daarvoor ook kijken – samen met de juryvoorzitters – hoe we daaraan per categorie en met de juryleden per categorie beter kunnen bijdragen, begrijpen wat potentiële inzenders tegenhoudt en wat we daarvan kunnen leren. Of ze op het podium komen, hebben ze natuurlijk vooral zélf in de hand, maar het begint met het inzenden van een strak geschreven case, haha.
True, maar aan jouw inzet gaat het in ieder geval niet meer liggen haha. Wat denk jij dat mogelijke inzenders op dit moment tegenhoudt om zich aan te melden?
Jah goeie, dat zullen we ze gaan vragen, maar ik vermoed een mix. Uiteenlopend van bijvoorbeeld kleinere teams met weinig tijd om in te zenden, het idee dat de grote merken/budgetten meer bepalend zijn, en laten we het ook nuchter benaderen, niet elk merk of bureau dat een parel heeft, heeft de Esprix al op het netvlies. Tot slot hoor ik ook weleens dat we net te vroeg komen en is een campagne bijna een jaar later alweer verder weg in het geheugen gezakt.
Genoeg zaken om je sterk voor te maken dus! Welke tip zou jij geven aan degenen die nog twijfelen om mee te doen?
Met stip op één: Don’t be a stranger! Neem gewoon even contact op met ons en leg je dilemma of vraag voor. We denken graag met je mee!
Genoteerd. Je hebt een rijke ervaring aan zowel bureau- als klantzijde. Hoe helpt deze dubbele achtergrond jou als juryvoorzitter?
Wat een leuke vraag! De juryvoorzitters zijn stuk voor stuk zeer ervaren én betrokken en stáán voor hun mening. Het is fijn dat het perspectief van bureauzijde en van adverteerders daarbij min of meer gelijk verdeeld is. Ik zie het vooral als mijn taak dat een ieder zijn bijdrage kan leveren aan de discussies en dat dat de selectie van de winnende cases ten goede komt.
Superhandig! Wat maakt een case voor jou écht onderscheidend en Esprix-waardig?
De Esprix gaat over jaloersmakend creatieve campagnes mét jaloersmakend resultaat! Juist die combinatie maakt het onderscheidend én ook een ongelofelijk knappe prestatie. De Esprix gelooft dat creatief denken nieuwe manieren biedt om naar uiteenlopende en soms complexe vraagstukken te kijken én te helpen oplossen. Het blijft belangrijk daarom deze parels met de awards in het zonnetje te zetten!
Welke case van de afgelopen jaren is jou extra bijgebleven?
Dat is voor mij Zeeman, die de afgelopen jaren campagnes heeft gevoerd die scharnierden op de kern van het merk: ‘een goed product hoeft niet duur te zijn’. Dit hebben ze steeds met jaloersmakende campagnes invulling weten te geven en daarmee jaar op jaar met hun activaties – van bruidsjurk tot parfum en hippe sneakers – een nieuw publiek weten te trekken. Daarmee hebben ze dik verdiend in 2021 de Grand Esprix gekregen in de categorie Sales Promotions!
Kijk eens aan! Dan rest mij nog één vraag: welke trends verwacht je te zien in de inzendingen van dit jaar?
Ouf! Helaas zit hier geen ‘alwetende’, maar er zijn wel enkele trends die mij opvallen: de invloed van Gen Z zet door. Zij laten het belang van social issues meer meewegen in hun beslissingen (klimaat, inclusie, racisme, is een bedrijf goed voor z’n medewerkers, etc.). Dat heeft zijn effect! Daarnaast denk ik dat de trend van meer gepersonaliseerde mobile content doorzet, evenals het gebruik van short video’s en livestreams op platformen als TikTok en Insta. AI zal al meer toegepast gaan worden. En in zijn algemeenheid zet mijns inziens de trend door dat merken in toenemende mate authentiek blijven en zich verantwoordelijker gedragen. Stiekem hoop ik dat laatste ook vooral terug te zien in de cases! ;)