"Denk in positieve alternatieve scenario's"
Juryvoorzitter Regina Romeijn in gesprek met Nancy Poleon, juryvoorzitter van de categorie Business for good.
Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
“Niemand buitenspel. Een mooie campagne waarmee ING een maatschappelijk relevant probleem op een creatieve manier benadert. Niet met geldhulp maar met advies, waarmee ze een oplossing zoeken voor de lange termijn. Veel mensen hebben geen kennis over geld en weten de weg niet te vinden. Door naar ze toe te gaan los je een probleem voor ze op. Het haakje vond ik ook echt goed. Je wil niet buitenspel staan. De kloof tussen arm en rijk is groot en dat wordt meer. Sport is superbelangrijk en dat moet je kunnen blijven doen ongeacht wie je bent en hoeveel geld je hebt. “Niemand buitenspel”, dat is de basis van inclusiviteit. Ik vind het ook sterk dat de eigen medewerkers het doen.”
Deze categorie kan goed worden ingezet om het imago van een merk wat meer "purpose" te geven. Wat doe je in je beoordeling met inzendingen die je verdenkt van greenwashing of halve intenties? Zijn daar al eens discussies over gevoerd?
“Al eens? Constant zul je bedoelen! Hahaha dat is precies waar het bij ons om gaat. Who keeps it real?! Wie is echt hiermee bezig? En gelukkig hebben we zo een diverse groep aan experts dat er altijd wel iemand in de groep is die er iets meer over kan vertellen of met een ander perspectief komt waar we misschien zelf nog niet aan hebben gedacht. We hebben ook vaak mensen hun mening zien veranderen omdat ze nieuwe inzichten kregen en dat is echt mooi.”
Welke ontwikkeling zie je in jouw categorie (bijvoorbeeld van incidentele event campagnes naar onderdeel van totale merkidentiteit?)
“Ik heb deze vraag in de groep gegooid (leuk hè?) en Willa Stoutenbeek kwam met dit antwoord: “Tot ongeveer 5 jaar geleden waren het vooral impact gedreven merken die over duurzaamheid en sociale impact durfden te communiceren richting het publiek. Daarna de marketingcampagnes, want iedereen 'moest' er toch iets mee en nu verschuift dat steeds meer richting integratie op zowel strategisch als operationeel niveau. Dus er is inmiddels veel veranderd, maar het gaat nog steeds niet zo snel als het idealiter zou moeten gaan. We moeten denk ik af van het aanpassen/updaten van een oud perspectief en echt meer radicale veranderingen durven door te voeren. De volgende stap volgens mij is, in positieve alternatieve scenario's gaan denken en communiceren zodat we mensen ook een positief beeld voorschotelen. Doom-beelden en - scenario's leiden vooral tot climate anxiety en werken verlammend. Utopisch denken stelt ons in staat het grote geheel, inclusief de dingen die ons angstig maken, in een nuttig optimistisch licht te zien. Ruben Cussel vulde aan met: Je merkt ook wel dat er een nieuwe generatie leadership begint door te dringen die dit intrinsiek ook echt wil.”