Motilayo Williams over haar favoriete Esprix winnaar aller tijden
Iedereen kent dat gevoel na het zien van een film: even wegdromen naar een ander leven, een spannende carrière of een compleet nieuwe realiteit.
In de reclamewereld weten we als geen ander hoe we op dat verlangen kunnen inspelen, maar daarvoor moeten we eerst de aandacht van de kijker winnen. En we weten het onderhand wel: het gemiddelde concentratievermogen is tegenwoordig kort. Erg kort. Maar wat als we erin slagen de kijker vrijwillig zijn tijd aan ons te laten geven? Wat een droom.
De Nederlandse Politie, THTC, heeft dit voor elkaar gekregen met de campagne ‘Takedown’. Door middel van een podcast worden luisteraars ondergedompeld in de wereld van cybercriminaliteit. Inspelend op de populariteit van true-crime content, biedt ‘Takedown’ een exclusieve blik achter de schermen van het THTC. Waar beeld soms de overhand kan nemen, laat deze campagne zien hoe de kracht van audio subtiel en indringend kan worden ingezet. Een uitnodiging om potentiele kandidaten een kans te geven zichzelf in te beelden in de schoenen van een werknemer. Het succes spreekt uit de cijfers: 87% van de luisteraars had behoefte aan meer afleveringen, 71% gaf aan iets nieuws te hebben geleerd over de carrièremogelijkheden als IT-professional bij de politie, en de podcast stond zelfs een aantal weken op #1 in Apple Podcasts binnen de categorie Technologie.
Deze campagne laat zien hoe storytelling een wervingsboodschap kan transformeren tot iets tastbaars. Tot het punt waarop de luisteraar verlangt naar meer – en misschien zelfs een baan bij het THTC. En met deze reden springt deze campagne er voor mij uit als een topnominatie voor de Esprix aller tijden.
