'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
Tussen kerst en nieuwjaar hadden we het genoegen om een aantal vragen te mogen stellen aan Jacqueline Smit (voorzitter) en Jur Baart die samen het bestuur van de Esprix Awards vormen. Aan tafel schoof ook de kersverse nieuwe juryvoorzitter Edward van de Ridder aan, die het stokje heeft overgenomen van Nathalie Peters en Roel Welling.
2020 was een bijzonder jaar. Hoe heeft dit invloed op de Esprix Awards?
Jacqueline Smit: “We kijken bij de Esprix altijd naar de beste campagnes van het jaar en die willen we in de spotlights zetten. Bij het bepalen wat het beste werk was in 2020, kijken we zowel naar creatie als resultaat. Dit zijn de 2 pijlers waarop al het werk wordt beoordeeld. Voor bijna alle categorieën tellen ze evenredig mee. Alleen bij Experimental en Small Budget telt creativiteit zwaarder, omdat het resultaat voor die categorieën soms lastiger te meten zijn.” Jur Baart vult aan: “Je hoort in de wandelgangen dat 2020 een minder creatief jaar was. De grote vraag is of dit ook daadwerkelijk zo was. En of de campagnes niet extra succesvol waren. Tot 24 februari kunnen bureaus en merken hun campagnes insturen. Na het jureren kunnen we de balans opmaken hoe marketingjaar 2020 was.”
De Esprix Awards heeft een nieuwe juryvoorzitter: Edward van de Ridder
Jacqueline Smit: “Net zoals voorgaande jaren kijken we elk jaar naar de samenstelling van de jury. Een goede combinatie van ervaren creatieven, strategen en adverteerders. Dit jaar heeft er een wissel plaatsgevonden in het juryvoorzitterschap: Edward van de Ridder neemt het stokje over van Nathalie Peters en Roel Welling. Zij hebben samen ervoor gezorgd dat ieder jurylid van de Esprix was doordrongen van de 2 pijlers ‘creativiteit’ en ‘resultaat’. En dat de lat in de eindjury hoog werd gehouden. We hebben Edward gevraagd om juryvoorzitter te worden, omdat hij altijd op zoek is naar de juiste balans tussen strategie, creatie en resultaat. Hij kan goed bruggen slaan en is toch niet bang voor discussie. Het bestuur heeft alle vertrouwen dat hij als juryvoorzitter de Esprix Awards weer verder kan laten doorgroeien.”
Ook in de jury zelf is er een behoorlijke nieuwe aanwas
Edward van de Ridder: “De Esprix is de enige vakprijs die campagnes vanuit alle kanten bekijkt: creativiteit en effectiviteit zijn bij ons gelijkwaardig. Daarom is het ook belangrijk om te zorgen dat alle perspectieven in de jury vertegenwoordigd zijn. Dit jaar hebben we bij de selectie van de juryleden extra gelet op die diversiteit. Zodat we in de jurydiscussie de cases niet alleen bekijken vanuit het perspectief van adverteerders en reclamebureaus, maar ook vanuit media, mediabureaus, PR-bureaus, productiebureaus en meer technische partijen.”
ADCN en Spin Awards zijn samengegaan. Wat vinden jullie hiervan?
Jur Baart: “Vanuit het bestuur hechten wij veel waarde aan de rol die een award moet innemen; die van curator. Wat was goed, opvallend en/of effectief werk. Je kunt tegenwoordig niet meer op de hoogte zijn van al het werk dat gemaakt wordt. Hoe graag je het ook zou willen. Het is te versnipperd. Ik weet zelf ook niet welke social campagne nu echt spraakmakend is geweest in 2020. Daarom is het goed dat er awards zijn, zodat de beste cases komen bovendrijven. En ik begrijp goed dat commerciële awards met personeel in dienst zoals de ADCN en Spin hun krachten en vooral kosten in deze tijd gaan bundelen. Er mogen ook best wel wat minder awards shows overblijven straks. Zolang het beste werk maar boven komt drijven.”
Hoe gaan jullie om met Covid in 2021; jurering en uitreiking
Jur Baart: “De jurybriefing zal eind januari online plaatsvinden in kleine groepjes. De eerste juryronde is bij de Esprix Awards altijd online; daar worden de cijfers per case gegeven. En dan komen de jurydagen. Die staan gepland begin April. Als we op dat moment nog steeds net bij elkaar kunnen komen, kunnen we ook deze ronde makkelijk online organiseren.” Jacqueline Smit: “De uitreiking zal 3 juni zijn. We hopen dat we dit weer live kunnen doen natuurlijk. Vorig jaar kon dat niet en zijn we naar de winnaars toegereden. Dat was memorabel. En dat is wat we willen. Een memorabel moment creëren voor de makers van het beste werk.”