Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
1. Wat betekent 'creativity that pays off' in jouw eigen vakgebied?
Creativiteit is de absolute winnaar op bijna elk vlak in mijn vakgebied. Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel. Je zult nooit viral gaan of spraakmakend worden met iets wat al bekend is of iedereen al gezien heeft, maar soms zul je toch dezelfde generieke boodschap hebben als iedereen. Eet hier! Koop dit! Kerst Special! Als je dezelfde boodschap op een creatieve manier verpakt, leidt dat tot nieuwe communicatie en dus andere resultaten. Creativiteit is het antwoord op Einstein zijn theory of insanity. Als je het op de juiste manier zegt, zoals de beoogde luisteraars dat wil horen of beter nog: niet eens wisten dat ze het zo wilden horen, maar nu wel zo willen. Dan betaald dat zich duizend keer meer uit. Daarom is een origineel idee op een bierviltje, sterker dan een prachtig uitgewerkt idee in 3D dat iedereen al kent. Als je vervolgens creativiteit met perfecte executie van het idee combineert, dan snap je hoe mijn wereld werkt.
2. Esprix beloont creativiteit en aantoonbaar resultaat. Hoe ga je daarmee om binnen jouw eigen organisatie?
Er zijn 2 ways of working bij ons en bij allebei zul je creatief moeten zijn. Je kunt werken vanuit een spontaan origineel idee en daar een gewenst resultaat bij zoeken, of werken vanuit een beoogd resultaat en daar een origineel idee voor bedenken. Bij ons staat creativiteit vaak bovenaan de to do list en wordt het gevolgd door resultaat. Als je iets bijzonders doet, blijf je relevant en draagt elk stukje bij aan de totaal beleving van je merk. De successen worden natuurlijk goed gemeten en dat is een handige tool om het nog een keer te kunnen doen, maar in eerste instantie vinden wij dat je al gewonnen hebt zodra je het hebt bedacht. Het is hetzelfde als muziek. Wees blij dat je het kunt maken, en ook al wordt de song geen hit of is het maar voor 1 persoon bedoeld, het winnen zit in het spelen. Wij hebben KPI’s, bonussen en allerlei andere systemen voor de standaard resultaat gedreven creativiteit, maar ook street cred, respect en liefde te verdelen onder alle originele ingevingen.
3. Jij bent voorzitter van de categorie Small Budget. Welke ontwikkelingen verwacht of hoop je te zien?
Ik hoop de juiste koppeling te zien waarbij niet alleen de afzender goed werd begrepen, maar ook de ontvanger. Dat de resultaten ontstonden uit het feit dat er een kloppende connectie was tussen de twee. Dat ze horen wat je wilde zeggen en het ze raakt. Dat staat voor mij voorop en als de uitvoering ervan dan ook nog eens op een bijzonder hoog creatief niveau is, dan word ik helemaal gelukkig.