"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."

Eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder in gesprek met Michiel Rijshouwer, juryvoorzitter van de categorie Long term. 

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
“De Skoda case by far. Echt superknap hoe ze, als challenger, in deze markt een dergelijke scherpe strategische keuze en big idea, consistent weten uit te bouwen. Dat vraagt enorm veel lef. Want in de automarkt staat veel druk op de korte termijn sales. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Dat is wat Skoda heel goed snapt.

Waarom geen goud? Resultaten waren prima, maar niet schokkend. Maar dat heeft ook met andere zaken te maken. Zoals het product zelf. We moeten de rol van branding ook niet overschatten. De automodellen wegen zwaarder door. Ik had het Skoda wel gegund. Een voorbeeld voor het vak.

Daarbij wil ik nog wel kwijt dat dergelijke cases alleen kunnen ontstaan bij een lange, goede klant-bureau relatie. Zonder een gelijkwaardige relatie en vertrouwen in elkaar, krijgt het geen kans om te groeien. Er zit heel veel gedeelde liefde in deze case. Die zie je en voel je als vakman.”


Vorig jaar was de eerste keer dat we de Long Term Esprix hadden. Hoe heb jij de kwaliteit van de inzendingen en het juryproces ervaren?
“Verrassend goed. De meeste cases waren goed geschreven. Met een heldere analyse en strategie. En sterk big idea. De termijn (dat was vorig jaar: looptijd langer dan 1 jaar) leverde wel wat verwarring op. Want aan alles voelde je dat een campagne die ruim 1 jaar loopt, geen long term Esprix kan winnen. De campagnes die meer dan 4 jaar, of zelfs 10 jaar lopen, kwamen vanzelf bovendrijven. Dat zijn de campagnes die zich echt bewezen hebben. Goed dus dat de termijn voor komend jaar is aangepast naar cases die minimaal 3 jaar lopen.

Opvallend was verder de scherpe ethische discussie die werd gevoerd. In dit geval over reclame voor gokken en loterijen. Maar eenzelfde discussie kun je voeren over reclame voor fastfood, petrochemische industrie, drank etc. Je ziet een tweedeling in de sector. Iedereen moet z’n eigen afwegingen daarin maken. Maar het is goed dat er ruimte is om dit ook te bespreken.”


Zijn er Long Term cases die jij dit jaar graag tussen de inzendingen zou zien? Merken die je creatief interessant vindt, en waarvan je hoopt dat ze ook goede resultaten kunnen laten zien?
“Natuurlijk de Hertog Jan case. En misschien ook de Albert Heijn merkcase. Ik ben wel benieuwd naar de hele case. Maar ik zit eigenlijk te wachten op de minder voor de hand liggende cases. Zoals Simpel afgelopen jaar. Campagnes die normaal gesproken niet de creatieve power hebben om in de prijzen te vallen. Maar juist in deze categorie goed kunnen scoren. Omdat ze al zo lang consistent bouwen vanuit een scherpe strategische keuze en herkenbaar basisidee. Cases van de lange adem. Het zou mooi zijn als er ook cases inzenden uit de niet-commerciële hoek. Kleinere merken ook. Want de jury bestaat uit liefhebbers en die kijken verder dan de bij het grote publiek bekende campagnes.”

Annette gaat op zoek naar onontdekte parels
Menheere eind-juryvoorzitter & Van de Ridder in bestuur
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right