Esprix-interview Mireille Spapens
Esprix-jurylid Mireille Spapens is Director Brand, Communications & Corporate Responsibility bij Deloitte.
Waarom ben je jurylid geworden?
‘Ik ben vorig jaar voor het eerst gevraagd voor de Esprix-jury, voor een andere categorie, en dit jaar als voorzitter van de nieuwe categorie Employer branding & Employee engagement. Een belangrijk en fascinerend aspect van marketing en communicatie dat vaak niet de aandacht krijgt, denk ik, die het verdient. Met die categorie is er ook een platform voor succesvolle interne en corporate campagnes. Het is een feestje om te doen, want de jury's bestaan bij de Esprix uit echte vakmensen en de discussies zijn pittig.’
Mag een goede marketing-communicatiecase niet ontbreken bij de Esprix?
“De Esprix is een waardering voor baanbrekend werk. Het is een van de toonaangevende vakprijzen voor intelligente en creatieve acties op het gebied van marketing en communicatie. Als je een Esprix wint laat je zien dat je bij de besten in het vak hoort. Alle prijzen hebben hun eigen waarde, maar de Esprix behoort wel tot de Grand Slam. Die wil je graag in je prijzenkast!’
Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen?
‘Bij de Esprix hebben krijgen strategie, creativiteit en effectiviteit hetzelfde gewicht. Dat is anders dan bij de Effies, waar effectiviteit de doorslag geeft. Ook anders is dat de Esprix altijd een actiematige component heeft. De Esprix zit daarmee tussen de Effie en de Spin Awards in.’
Wie mag er dit jaar zeker niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Dat is een beetje lastig als je niet de onderliggende strategie en de resultaten goed kent, maar “The Candidate” van Heineken, waarin op een originele manier een stagiaire wordt gezocht, vind ik een mooi voorbeeld van branded content, employee engagement en inzet van social media.’
Welke voorgaande winnaar van de Esprix spreekt jou het meest aan en waarom?
‘“DELA–Voor elkaar.” Dat vind ik ontroerende commercials waarin echte mensen hun dankbaarheid uitspreken aan dierbaren voor het te laat is.’