Unmute Us

Award Goud
Bureau Boomerang. Part of Publicis Groupe
Klant Apenkooi Events
Categorie Smart budget

Korte samenvatting inzending
In de zomer van 2021 maakte Mark Rutte bekend dat de festivalzomer alsnog werd afgelast. Een grote teleurstelling die ook nog eens voorbij ging aan alle financiële en maatschappelijke gevolgen voor jongeren en de evenementenbranche. Verschillende organisatoren uit de industrie besloten in actie te komen en zo ontstond de campagne ‘Unmute Us’. 

De campagne wist 220.000 jongeren te mobiliseren in 10 steden. Meer dan 300 artiesten en organisatoren deelden #UnmuteUs en verbonden zich aan de campagne. In no time ging de boodschap viral en groeide uit tot de grootste demonstratie van de afgelopen 17 jaar. Het dwong de regering om actie te nemen en festivals per 25 september weer door te laten gaan.

Product of dienst
‘Unmute Us’ is een vreedzaam protest geïnitieerd door Apenkooi Events, ID&T en MOJO. Het is een directe reactie van bijna de voltallige Nederlandse festival- en evenementenbranche op het coronabeleid van de Nederlandse overheid.

Aanleiding
In de zomer van 2021 stond de overheid eindelijk horeca-activiteiten en sportevenementen toe. Toch werd op 13 augustus kenbaar gemaakt dat alle festivals werden afgelast. Zowel festivalgangers als een industrie met meer dan 100.000 werknemers werd genegeerd. Zo ontstond vanuit de evenementenindustrie een wens om in actie te komen en jongeren te mobiliseren tot een vreedzaam protest.

Doelgroep 
Heel Nederland en in het bijzonder het kabinet.

Idee (inzicht & strategie) 
In een maatschappij waar het coronabeleid veelal ter discussie stond, wilden wij op een positieve manier onze stem laten horen. Maar onze mogelijkheden waren beperkt want bijeenkomsten en muziekevenementen waren verboden. Alleen demonstraties waren toegestaan. Daarom initieerden wij een demonstratie vermomd als festival. Een feestelijk protest wat niet het zwijgen kon worden opgelegd door de titel: Unmute Us.

Executie (uitvoering idee) 
Om één beweging te creëren hadden we een sterke en eenvoudige slogan nodig. Een slogan die alles in één zin vertelt en die mensen makkelijk kunnen delen: #UnmuteUs. Bekende artiesten, organisatoren en influencers kregen een design toegestuurd waarin de unmute-knop een herkenbaar element was. Met de hashtag en het dynamische logo konden zij eenvoudig hun steun betuigen én bereikten we een massa aan mensen.

Meer dan 300 artiesten en organisatoren deelden #UnmuteUs en binnen no time ging onze campagne viraal. Zo groeide een social campagne uit tot de grootste demonstratie van de afgelopen 17 jaar. Het dwong de regering om actie te nemen en festivals per 25 september weer te door te laten gaan.

Onderscheidendheid 
De naam Unmute Us weerspiegelt de maatschappelijke roep om duidelijkheid. Het laat zien dat een grote groep mensen zich niet gehoord voelt door de overheid. De woorden ‘mute’ en ‘unmute’ zijn begrippen die onherroepelijk zijn verbonden aan de tijdsgeest van de COVID-19 jaren en het thuiswerken, en geven zo de juiste zwaarte aan de campagne.

Trots
Vanuit een creatief oogpunt zijn we het meest trots op de slogan. De slogan ‘Unmute Us’ vangt in twee woorden wat een maatschappij voelde. Het is onlosmakelijk verbonden aan de pandemie jaren maar het allerbelangrijkste: het zorgde ervoor dat ons protest niet het zwijgen kon worden opgelegd.

chevron-left
chevron-right